Sejmowa komisja infrastruktury za nowelą specustawy drogowej z 2012 r.
Sejmowa komisja infrastruktury opowiedziała się we wtorek za rządową nowelą specustawy drogowej z 2012 r. Przewiduje ona, że duże firmy, które pracowały przy budowie autostrad i nie otrzymały zapłaty, będą mogły zwrócić się do GDDKiA o wypłacenie zaległości.
Chodzi o rządowy projekt nowelizacji ustawy o spłacie niektórych niezaspokojonych należności przedsiębiorców, wynikających z realizacji udzielonych zamówień publicznych.
Wiceminister infrastruktury i rozwoju Zbigniew Rynasiewicz podczas wtorkowych obrad sejmowej komisji infrastruktury mówił, że proponowane rozwiązania są efektem wyroku Trybunału Konstytucyjnego sprzed roku, który uznał, że przepisy specustawy powinny objąć nie tylko małe i średnie firmy, ale też dużych podwykonawców.
Ustawa przewiduje, że przedsiębiorcy, którzy pracowali przy budowie autostrad i dróg ekspresowych jako podwykonawcy i nie dostali zapłaty za pracę, mogą zwrócić się o wypłatę zaległych należności bezpośrednio do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Prawo takie przysługiwało tylko mikro, małym i średnim przedsiębiorcom.
Podczas obrad sejmowej komisji posłowie opozycji pozytywnie odnieśli się do rządowego projektu, choć wskazywali, że już w pierwotnej wersji ustawy nie powinno się dzielić przedsiębiorców. Jedyne uwagi do projektu miało biuro legislacyjne, które złożyło klika poprawek redakcyjnych.
TK zajął się zbadaniem specustawy na wniosek prezydenta Bronisława Komorowskiego. W czerwcu ub.r. TK podzielił wątpliwości prezydenta i stwierdził, że ustawa jest niezgodna z konstytucją, gdyż m.in. nie obejmuje dużych przedsiębiorców.
Z danych GDDKiA wynika, że na koniec grudnia 2013 r. zakończono rozpatrywanie (dokonano wypłat bądź odrzucono) 1297 zgłoszeń - spośród 1605 złożonych; do 31 stycznia 2014 r. na rzecz podwykonawców objętych działaniem ustawy wypłacono 179,27 mln zł.