Trwa ładowanie...
d4jdngl
05-08-2015 21:00

Sejm uchwalił nowelę ułatwiającą terminowe wykonywanie projektów drogowych

d4jdngl
d4jdngl

Pomoc inwestorom w terminowym wykonywaniu projektów drogowych - to cel rządowej noweli tzw. specustawy drogowej, którą w środę uchwalił Sejm. Celem regulacji jest zapewnienie sprawnej realizacji inwestycji drogowych, głównie współfinansowanych z pieniędzy UE na lata 2014-2020.

Za głosowało 286 posłów, czterech było przeciw, a 147 wstrzymało się od głosu.

Zmiany w noweli ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych są istotne ze względu na nową perspektywę finansową UE.

Nowela tzw. specustawy drogowej ma wyeliminować najczęściej sygnalizowane wątpliwości, które utrudniały stosowanie dotychczasowej ustawy zarówno przez inwestorów, jak również przez organy administracji wydające zezwolenia na realizację inwestycji drogowej.

d4jdngl

W noweli zaproponowano wydłużenie terminu na złożenie wniosku o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) do 6 lat, licząc od dnia, w którym decyzja ta stała się ostateczna. Okres 6 lat może zostać wydłużony o 4 lata w przypadku inwestycji, których realizacja przebiegała etapowo, a warunki jej wykonania nie uległy zmianie.

Oznacza to, że termin ten może wynieść 10 lat. "Obecnie obowiązujący czteroletni termin jest zbyt krótki, szczególnie, jeśli chodzi o skomplikowane projekty inwestycyjne. Ponadto proponowane przepisy przejściowe wydłużają termin odnośnie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wydanych na podstawie obecnych przepisów" - wskazywało niedawno Centrum Informacyjne Rządu.

Przepisy zawarte w noweli umożliwią też zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej bez konieczności zmiany decyzji środowiskowej. Teraz przy zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej niezbędna jest zmiana decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, nawet, gdy nie dotyczy to kwestii środowiskowych. To - według Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju - komplikuje postępowanie administracyjne, a potem sposób wykonywania inwestycji.

W nowej perspektywie finansowej UE na budowę nowoczesnych dróg rząd chce przeznaczyć 93 mld zł. Pieniądze te będą pochodziły ze środków krajowych i unijnych.

d4jdngl

Na utrzymanie i zarządzanie drogami w latach 2014-2023 MIR określiło wydatki z budżetu państwa na poziomie ok. 48,7 mld zł. Z tych pieniędzy mają być finansowane prace przygotowawcze, remonty, utrzymanie i przebudowa dróg, a także przedsięwzięcia zmierzające do poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. Nadal są prowadzone prace w ramach programu budowy dróg krajowych na lata 2011-2015. Limit wydatków na ich realizację wynosi 14,5 mld zł.

d4jdngl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4jdngl
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj