SEAT Leon Cupra R: 120 tys za 225 KM
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1347/leon-cuprar-01.jpg',600,364) ) |
| --- | Polski imprter Seata wprowadził do swojej oferty najnowszą chlubę hiszpańskiej marki: nową wersję modelu Leon Cupra R. W porównaniu z poprzednikiem moc maksymalna wzrosła z 210 KM do 225 KM.
Pozwala to osiągać prędkość maksymalną powyżej 240 km/h i przyspieszać od 0 do 100 km/h w niecałe 7 sekund. Proponujemy od razu rozpocząć czytanie tej relacji od przejrzenia danych technicznych, które w przypadku tego auta są istotnie dość emocjonujące.
Wyświetl dane techniczne i osiągi ) Leona Cupra R
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1347/leon-cuprar-02.jpg',600,392) ) |
| --- | Powołanie się na zdobycze techniczne grupy Volkswagen, do której Seat należy jest do pewnego stopnia zasadne. W końcu sam silnik pochodzi od VW i Audi (był montowany w tak pożądanym przez kierowców Audi TT)
. Nie rozstrzygając komu przynależy tytuł do chwały, powiedzieć trzeba, że jednostka montowana w Leonie Cupra R jest znacznie zmieniony i ma pewne rozwiązania techniczne niestosowane dotychczas ani w Audi, ani tym bardziej w VW. Ten czterocylindrowy silnik rzędowy ma pojemność 1.781cm3 i został wyposażony w 20 zaworów, turbinę o zmiennej geometrii oraz podwójny intercooler. Rozwiązanie występujące w Leonie Cupra R zostało zastosowane po raz pierwszy nie tylko przez SEAT-a ale w całej grupie Volkswagena. Silnik współpracuje z sześciostopniową skrzynią biegów, za pośrednictwem której napęd przenoszony jest na przednie koła.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1347/leon-cuprar-03.jpg',600,392) ) |
| --- | Maksymalny moment obrotowy 280 Nm osiąga przy 2.200 obr/min, zaś moc maksymalna 165 kW (225 KM) osiągana jest przy 5.900 obr/min. Auto powinno więc dynamicznie przyspieszać już przy obrotach nieco powyżej 2 tys. To dość ważne dla tych wszystkich, którzy Leona Cupra R użytkować będą w ruchu ulicznym, w którym niełatwo jest wciąż utrzymywać wysokie obroty silnika. Skoro mowa o dynamicznej jeździe to wspomnieć warto, ze nowy Cupra R jest standardowo wyposażony w układ hamulcowy Brembo z czterotłoczkowymi zaciskami hamulcowymi i wentylowanymi tarczami o wymiarach 323 x 28 mm z przodu i 256 x 22 mm z tyłu. Już po tych czterotłoczkowych zaciskach widać, że Seat dość poważnie podszedł do sportowych możliwości wersji Cupra R.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1347/leon-cuprar-05.jpg',600,391) ) |
| --- | Leon Cupra R ma oczywiście ABS, system kontroli trakcji (TCS) oraz elektroniczny system stabilizujący (ESP). System ESP zawiera „asystenta hamowania” (EBA), który zwiększa skuteczność hamowania w nagłych przypadkach. W takich sytuacjach wielu kierowców naciska pedał hamulca zbyt słabo. System EBA „dociska wtedy hamulec” za kierowcę. Leon Cupra R jest wyposażony w kierownicę i blok pedałów, które składają się w czasie kolizji. dalsze modyfikacje ustawień zawieszenia nie były konieczne. Istotnie, jedyną zmianą mechaniczną są przekonstruowane łożyska piast kół.
Podając już w tytule cenę auta nie myśleliśmy czytelników szokować. W końcu Leon Cupra R to auto niemal wyczynowe i jego cenę należy zestawiać np. z ceną Subaru Imprezy. Cena zbliżona jest do polskich realiów mniej więcej tak, jak stan polskich dróg do zawieszenia sportowego i superniskoprofilowych opony 225/40, na których Leon Cupra R się przemieszcza.