Seat Ibiza: mały krok naprzód
Ibiza to od lat jeden z najważniejszych modeli hiszpańskiej marki. Seat zaprezentował nową generację, którą należy raczej nazwać odświeżoną wersją aktualnie produkowanego modelu. W ofercie nadal pozostaną 3 wersje nadwozia - 3-drzwiowa, 5-drzwiowa i kombi.
Nowa Ibiza otrzymała przede wszystkim zmieniony przód nadwozia. Światła, osłona chłodnicy, i cały zderzak są nowe. Z tyłu zmiany są już minimalne - inny układ świateł w lampach i nieco zmienione odblaski na dole zderzaka. Na tym różnice się kończą i dlatego stwierdzenie, że jest to nowa generacja wydaje się naciągane.
Gamę jednostek benzynowych otwiera ekonomiczny silnik 1.2 (60 KM). Najmocniejszy silnik benzynowy to jednostka 1.4 TSI z doładowaniem mechanicznym i turbosprężarką. Moc 150 KM i standardowa przekładnia DSG pozwalają na sprint od 0 do 100 km/h w 7,8 sekundy i dalsze rozpędzanie się do 212 km/h. W nowej Ibizie ta konfiguracja jest oferowana także z nadwoziem kombi.
Bardzo efektywną konstrukcją jest wersja 1.2 TSI Ecomotive z nowoczesnym silnikiem o mocy 105 KM, zapewniającym przyjemność z jazdy dzięki 175 Nm momentu obrotowego już przy 1550 obr./min. i zużywającym raptem 5,1 litra paliwa na 100 kilometrów. Takie parametry to zasługa między innymi standardowego systemu start/stop.
Silniki TDI są jeszcze efektywniejsze jeżeli chodzi o ilość zużywanego paliwa. Najlepsze parametry pod tym względem uzyskuje Ibiza 1.2 TDI E Ecomotive, także wyposażona w system automatycznego wyłączania i uruchamiania silnika. Średnie zużycie oleju napędowego w tym samochodzie wynosi zaledwie 3,4 litra na 100 km - bez względu na odmianę nadwozia. Kompaktowy silnik TDI zapewnia jednak przyzwoite osiągi dzięki mocy 75 KM i sporemu momentowi obrotowemu wynoszącemu 180 Nm. Sportową wersję wysokoprężną napędza silnik 2.0 TDI o mocy 143 KM. Żaden rywal w segmencie nie oferuje aż tak mocnego diesla. Ibiza 2.0 TDI rozpędza się do 210 km/h zużywając średnio tylko 4,6 litra paliwa na 100 kilometrów.
sj