Seat Ibiza kontra Volkswagen Polo
Auta miejskie to w Polsce najczęściej kupowane pojazdy dla rodziny. Niezbyt duże, ale nieźle wyposażone i co najważniejsze, w przystępnej cenie. Sprawdzimy, jak sprawują się dwaj kuzyni z grupy Volkswagena.
Seat Ibiza i Volkswagen Polo to samochody zbudowane na tej samej płycie podłogowej, korzystające z tych samych, sprawdzonych technologii i oferujące rodzinie zbliżone możliwości przewozowe. A jednak każdy z obu modeli jest skierowany do innego nabywcy. Nic dziwnego – w niemieckim koncernie Seat ma pełnić rolę marki o sportowym zacięciu, Volkswagen zaś to propozycja dla bardziej konserwatywnego kierowcy.
Cechy szczególne
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11588/seat-ibiza-1-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Oba samochody odmłodzono. W przypadku VW Polo zmiany są raczej kosmetyczne. Auto po restylingu otrzymało przednie reflektory podobne do tych z Passata, nowy grill i nieco inne tylne lampy zespolone. Znacznie więcej zmian zaszło w Ibizie. Modyfikacji poddano nie tylko przednią część samochodu oraz tylne światła, ale także samo wnętrze. Deska rozdzielcza jest bardziej dopracowana, użyto lepszych materiałów, a na niektórych elementach wnętrza pojawiły się srebrne wstawki.
Każdy producent podszedł do zmian wyglądu na swój sposób. I dlatego na pierwszy rzut oka widać, że Ibiza ma mocniejszą, bardziej dynamiczną linię nadwozia. Choć pojazdy powstały na tej samej płycie podłogowej, to jednak Ibiza jest dłuższa i szersza od Polo. Siedząc we wnętrzu Ibizy nie mamy jednak wrażenia, że jedziemy samochodem trochę przestronniejszym niż Polo. Ważniejsze jest to, że Ibiza jest nieco niższa od swego rywala. Dzięki temu środek
ciężkości położony jest niżej, a to powinno przełożyć się na lepsze właściwości jezdne.
Bagażniki obu samochodów mają tą samą pojemność, również w środku ilość i pojemność schowków Ibizy i Polo nie odbiega od przyjętej w tym segmencie normy. Deska rozdzielcza w obu przypadkach podświetlona jest inaczej: w Polo na niebiesko, w Ibizie na czerwono.
Silniki
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11588/seat-ibiza-2-b.jpeg',500,333) ) |
| --- | Pod maski VW Polo i Seata Ibizy trafiły nowe jednostki napędowe. Dostępny na rynku od około pół roku silnik o pojemności 1,4 l jest mocniejszy od poprzednika i dla Polo i Ibizy posiada odpowiednio: 80 i 85 KM. Niewielkie różnice w mocach przekładają się jednak na osiągi obu samochodów. Ibiza jest szybsza i zrywniejsza od konkurenta, choć Polo z tym napędem do powolnych nie należy. Poza tym odgłosy pracy silnika dochodzą do kabiny obu aut, przy czym mniejszy hałas robi Ibiza.
Kto chce bardziej poszaleć, może wybrać wersje 1.8 Turbo FR i GTI, a dla zwariowanych na punkcie sportów motorowych Seat przygotował specjalną 180-konną odmianę Cupra. Zwolennicy diesli w VW Polo mogą sobie wybrać trzy motory wysokoprężne TDI: 1,4 l/ 70KM, 1.4 l/ 80KM i 1.9 l/ 100KM. Oferta Seata jest bogatsza i obejmuje: 1.4 l/ 70KM, 1,9 l/ 100KM, 1,9 l / 130KM i 1,9 l/ 160KM.
Wrażenia z jazdy
Technicznie obaj konkurenci są identyczni, mimo to Hiszpanom udało się stworzyć samochód, który „lepiej leży w rękach”. Wspomaganie jest dobrane tak, że pomaga w wykonywaniu nagłych, ostrych ruchów kołem kierownicy. Również zawieszenie spisuje lepiej, jest twardsze i bezpieczniejsze, a przy tym Ibiza nie traci nic z komfortu podróży.
Polo również daje sporo radości z jazdy, trzyma się pewnie zakrętów i ochoczo przyspiesza. Przy czym zużywa minimalnie mniej benzyny niż Ibiza. Nie jest to jednak różnica, która wpłynie na wyraźnie niższe koszty użytkowania. Braku ergonomii wnętrza nie można zarzucić obu rywalom. Zarówno w Polo, jak i Ibizie przełączniki i przyciski mamy pod ręką. Wszystko jest czytelne, nie musimy ślęczeć nad instrukcją obsługi. Pięciodrzwiowe wersje nadwoziowe są najpraktyczniejsze, ze względu na łatwość zajmowania miejsca na tylnej kanapie.
Podsumowanie
Seat Ibiza to samochód stworzony dla młodych duchem kierowców. Drapieżny wygląd i sportowo zestrojone zawieszenie ma przyciągnąć każdego, dla kogo auto ze znaczkiem VW jest synonimem spokoju i...nudy. Z kolei Polo kusi tych, dla których najważniejsza jest staranność wykonania i klasyczna stylistyka.
Dotychczas Volkswagen słynął z wysokich cen, jednak duża konkurencja na rynku spowodowała, że można skompletować dobrze wyposażony samochód w całkiem rozsądnej cenie. Podobnie jest w przypadku Ibizy.
Seat Ibiza | VW Polo | |
---|---|---|
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | Remis | |
Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
Zużycie paliwa | Remis | |
Wyposażenie | Remis | |
Cena | Remis |
Wybrane dane techniczne
| | Seat Ibiza 1,4 16V | VW Polo 1,4 16V |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/rzędowy | 4/16/rzędowy |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1390 | 1390 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 85 | 80 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,9 | 12,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 180 | 175 |
| Pojemność bagażnika (l) | 267/1030 | 270/1030 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 45 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 5,6/8,6 | 5,2/8,5 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 397,7/169,8/144,1 | 391,6/165/146,7 |
| Rozstaw osi (cm) | 246 | 246,5 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) | 48 740 | 49 440 |
Seat Ibiza Stylance | VW Polo Comfortline | |
---|---|---|
Poduszki powietrzne | 2 | 2 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | 3250 zł | 4500 zł |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/1650 zł | S/800 zł |
Lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane | S/1600 zł | S/S |
Klimatyzacja | 6500 zł | 5950 zł |
Radioodtwarzacz z CD | 2500 zł | 1970 zł |
Autor: Jarosław Zgirski