Seat Ibiza doczekał się wielu wersji koncepcyjnych
Seat Ibiza obchodzi 30 urodziny. Przez ten czas marka opracowała wiele wersji koncepcyjnych tego samochodu.
Historię rozpoczęła Ibiza Cabrio od Proto Design w 1986 r., której projektantem był Elias Bacoulas. W kolejnych latach zaprezentowano kabriolet od ASC, z czerwonym lakierem, felgami i wnętrzem, oraz od Italdesign. Czwarty i ostatni prototyp New Style pojawił się w 1991 r. i wyróżniał się białym kolorem.
Kolejnym pojazdem koncepcyjnym był Proto C, skonstruowany przy współpracy z Giorgio Giugiaro. Samochód ten powstał jako zapowiedź Ibizy II generacji i zbudowano go w oparciu o platformę Grupy Volkswagen. Proto C zadebiutował w 1990 r. w Paryżu i mierzył 3,91 m długości, 1,67 m szerokości oraz 1,12 m wysokości. Mimo, iż Proto C było bardzo futurystyczne, część jego rozwiązań trafiła do produkcji seryjnej kilka lat później.
Na następne prototypy trzeba było czekać do 2006 r., gdy podczas Salonu Samochodowego w Genewie marka zaprezentowała Ibizę Vaillante. Auto zbudowano i zmodyfikowano z pomocą Seat Sport, a pod maskę trafił znany z modelu Cupra turbodoładowany silnik o pojemności 1,8 l i mocy 240 KM. Co ciekawe - samochód ten stał się bohaterem komiksu Michela Vaillanta.
Kolejna odmiana koncepcyjna Ibizy (SportCoupe Vocanegra) pojawiła się w 2008 r. Pojazd składał hołd legendarnemu modelowi z lat 70-tych, a za jej projekt odpowiadało Centrum Designu w Martorell. Sportowy charakter zdradzały czarny pas z przodu, masywne zderzaki i sylwetka coupe. Auto napędzał silnik 1,4 TSI z 7-stopniową skrzynią DSG. Ibiza SportCoupe Bocanegra pojawiła się też w sprzedaży w edycji limitowanej.
Ciekawą aranżacją był również zaprezentowany w 2009 r. we Frankfurcie model IBZ. Projektanci starali się połączyć sportowy styl z komfortem i rodzinnym charakterem. Auto posiadało przestronne wnętrze, 410-litrowy bagażnik, lekką sylwetkę i drapieżny przód.
Źródło: Seat
ll/sj, moto.wp.pl