Seat IBE: Interaktywny "elektryk"
Seat obiera kurs na elektryczną mobilność, czego dowodem jest samochód koncepcyjny IBE sportowego coupe niedalekiej przyszłości, służące do poruszania się po mieście. Pierwszą wersję IBE pokazano w Genewie, po czym nadal pracowano nad jego stylistyką, rozwiązaniami technicznymi i wnętrzem.
IBE to superkompaktowe sportowe coupe z układem siedzeń 2+2. Przy długości nadwozia 3,83 m jest o 20 cm krótszy od Ibizy. Jest przy tym wyjątkowo szeroki (1,77 m) i niski (1,23 m), co nadaje mu proporcji auta sportowego.
Z układem siedzeń 2+2, IBE ma wpisywać się w styl życia i oczekiwania osób młodych. Bagażnik jest wystarczający, aby wybrać się na zakupy, zaś składane oparcia tylnych foteli pozwolą na przewiezienie sprzętu hobbystycznego, sportowego czy bagażu zabieranego na weekendowy wypad.
IBE jest w pełni elektrycznym samochodem o zerowej emisji spalin, a jego elementy konstrukcyjne zostały rozplanowane w sposób odpowiadający nowej technologii. Silnik elektryczny wraz z osprzętem jest umieszczony z przodu auta, a dzięki jego niewielkim wymiarom, pokrywa silnika może być maksymalnie płaska.
Litowo-jonowy akumulator znajduje się z tyłu auta, a element magazynujący energię - dzięki temu, że tylne niezależne zawieszenie jest kompaktowe - zmieścił się pod podłogą bagażnika. Jednostka napędowa osiąga moc maksymalną 102 KM i maksymalny moment obrotowy 200 Nm. Koncept do setki rozpędza się w 9,7 sek. Osiągi to zasługa nie tylko zewnętrznej charakterystyki mocy silnika elektrycznego, ale też masy modelu, który waży 1100 kg.
Moc znamionowa silnika jest ograniczona do 68 KM, a szybkość maksymalna została ustalona na poziomie 160 km/h. Pojemność akumulatora wynosi 18 kWh i pozwala na przejechanie ok. 130 km na jednym ładowaniu.
Seat przekonuje, że w odpowiedzi na potrzeby pokolenia mobilnego w zakresie łączności oraz informacji i rozrywki, oferuje logiczne rozwiązanie, którego podstawą jest należący do właściciela auta smartfon, taki jak np. iPhone. W dzisiejszych czasach tego typu urządzenia nie służą wyłącznie komunikowaniu się drogą telefoniczną lub e-mailową, ale pozwalają też na przechowywanie listy kontaktów i wybranej muzyki, mają funkcję nawigacji, przez Internet otrzymują informacje o ruchu drogowym... itd.
Do Seata IBE kierowca może bezprzewodowo podłączyć swój smartfon i sprawdzić aktualny stan podzespołów pojazdu, w tym akumulatora i komputera pokładowego. Można też wybrać zapisaną płytę lub piosenkę i odtworzyć ją przez samochodowy system audio. Ekran na desce rozdzielczej oraz przyciski dotykowe w kierownicy upraszczają obsługę i poruszanie się po zintegrowanym menu systemu informacyjno-rozrywkowego.
[
]( http://wnp.pl )