Trwa ładowanie...
katalog
03-02-2009 11:31

Seat Altea XL – pierwsza jazda

Seat Altea XL – pierwsza jazda
d3bterd
d3bterd

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11918/saltea-01.jpeg',500,375) ) |
| --- | Altea jest jednym z najciekawszych i najlepiej sprzedających się modeli Seata. Hiszpanie nie spoczęli jednak na laurach i oryginalnego minivana przekształcili w pojemne kombi.

Altea była zwiastunem zupełnie nowej generacji aut produkowanych przez Seata, zapowiedzią nowego wizerunku firmy i jednocześnie pierwszym pojazdem, który powstał w Audi Brand Group.

d3bterd

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11918/saltea-02.jpeg',500,375) ) |
| --- | Model ten jest dziełem słynnego projektanta Waltera de’Silvy i był wielokrotnie nagradzany na międzynarodowych konkursach. Zdobył nawet tytuł najpiękniejszego samochodu świata w 2004 r. podczas konkursu w Mediolanie.

Szefostwo firmy chciało jednak wprowadzić do oferty auto, które plasowałoby się pomiędzy stosunkowo niewielką Alteą, a zastępującym sedana – Toledo.

d3bterd

I tak narodził się pomysł Altei XL, czyli alternatywy dla tych, którym podoba się klasyczny model, a zarazem potrzebują znacznie większy bagażnik, którego nie oferuje nawet Toledo.

Nowy Seat jest dłuższy od „krótkiej” Altei o 18,7 cm. Bagażnik też urósł - w wydłużonej Altei to aż 532 l pojemności – o 123 l więcej niż w klasycznej wersji i o 32 l więcej niż w Toledo. Kiedy jednak przesuniemy kanapę o 16 cm do przodu, to bagażnik urośnie do 635 l, a po złożeniu tylnych foteli otrzymamy do dyspozycji 1604 l. Na razie, nie przewidziano wersji siedmioosobowej.

Model Toledo Altea Altea XL
Długość (cm) 445,8 428,0 446,7
Szerokość (cm) 176,8 176,8 176,8
Wysokość (cm) 156,8 156,8 158,1
Rozstaw osi (cm) 257,8 257,8 257,8
Pojemność bagażnika (l) 500-601 409-510 532-635

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11918/saltea-03.jpeg',375,500) ) |
| --- | Śmiało poprowadzone linie nadwozia, skośne reflektory oraz charakterystyczne przetłoczenia karoserii sprawiają, że Altea wyraźnie odróżnia się od innych pojazdów. Ciekawie zaprojektowana tylna część pojazdu posiada teraz światła zespolone zachodzące na pokrywę bagażnika. Przybyły relingi dachowe, które są dostępne w standardzie.

d3bterd

Silniki

W najsłabszej wersji Altea XL napędza jest benzynowym silnikiem 1.6 MPi /102 KM, natomiast 2-litrowy FSI dysponuje już mocą 150 KM. Mocniejszy silnik sprzedawany jest tylko z sześciostopniową przekładnią Tiptronic.

Dla zwolenników diesli w ofercie znalazły się jednostki: 1.9 TDi/105 KM i 2.0 TDi 16V/140 KM. Ta ostatnia oferowana jest także z automatyczną skrzynią DSG (w opcji za 5000 zł).

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11918/saltea-04.jpeg',375,500) ) |
| --- | W przyszłości dojdzie jeszcze 170-konny turbodiesel o pojemności 2,0 l oraz bardzo ciekawe benzynowe jednostki z turbosprężarką: 1.4 TFSI/125 KM i 1.8 TFSI/160 KM.

d3bterd

Jazda

Wnętrze Altei zostało jakby żywcem przeniesione z Toledo. Wszystko jest tu na swoim miejscu, ale wszechobecne twarde plastiki trochę psują jego pozytywny wizerunek.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11919/saltea-05.jpeg',375,500) ) |
| --- | Za to siedzenia są wygodne i zapewniają dobre trzymanie boczne. Poza tym Seat oferuje dużo miejsca zarówno z przodu jak i z tyłu, oraz co nie mniej ważne w tego typu aucie – mnóstwo przydatnych schowków.

d3bterd

Komfortu podróżowania nie popsuje nam raczej dość twarde zawieszenie (kolumny MacPhersona z przodu, układ wielowahaczowy z tyłu), dzięki któremu możemy żwawo poruszać się po krętej drodze.

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11919/saltea-06.jpeg',375,500) ) |
| --- | W przeciwieństwie do klasycznej Altei, model XL nie posiada aż takich sportowych aspiracji, ale prowadzi się go bardzo pewnie, nawet na nierównej drodze.

d3bterd

Dobre zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy z wspomaganiem elektromechanicznym, a także precyzyjna 6-stopniowa manualna skrzynia biegów pozwalają zapomnieć, że prowadzimy duże kombi.

W testowanym modelu zamontowany był 140-konny silnik 2.0 TDI, który całkiem nieźle radził sobie z ważącym 1469 kg autem. Jedynym jego mankamentem był fakt, że powyżej 3000 obr/min stawał się dość głośny.

Nowa Altea w podstawowej wersji wyposażenia Audience oferuje w standardzie m.in. 6 poduszek powietrznych, ABS, TCS, elektromechaniczne wspomaganie układu kierowniczego, centralny zamek, podgrzewane i elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne. Dopłaty nawet w najdroższej odmianie Stylance wymaga za to system stabilizacji toru jazdy – ESP (2290 zł).

| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11919/saltea-07.jpeg',500,375) ) |
| --- | Podsumowanie

Altea XL łączy dynamiczną stylizację nadwozia z efektywnym wykorzystaniem przestrzeni. Imponuje funkcjonalnością wnętrza i bardzo dobrym zachowaniem podczas jazdy. Nie ma co ukrywać, że powiększona Altea jest nie tylko obszerniejsza ale i ładniejsza od Toledo, co może niekorzystnie wpłynąć na jego pozycję na rynku.

Głównymi rywalami nowego Seata mają być jednak wersje kombi takich modeli jak: Skoda Octavia, Ford Focus, Renault Megane czy Peugeot 307.

Altea XL w najtańszej odmianie Audience z silnikiem 1.6 MPi/102 KM kosztuje 63 990 zł, natomiast testowaną przez nas wersję 2.0 TDi 16V/140 KM Stylance można kupić za 93 490 zł.

Wybrane dane techniczne Seat Altea XL 2.0** **TDI 16V

| Typ silnika | rzędowy, turbodiesel |
| --- | --- |
| Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
| Pojemność skokowa (cm3) | 1968 |
| Moc maksymalna (KM) przy obr/min | 140/4000 |
| Maksymalny moment obrotowy (Nm) przy obr/min | 320/1750-2500 |
| Czas rozpędzania 0-100 km/h (s) | 10,0 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 201 |
| Zużycie paliwa – miasto/na trasie (l/100 km) | 7,6/4,8 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 446,7x176,8x158,1 |
| Rozstaw osi (cm) | 257,8 |
| Pojemność bagażnika (l) | 532/635*/1604 |

  • po przesunięciu tylnej kanapy maksymalnie do przodu

Wybrane wyposażenie: * Seat Altea XL 2.0 *TDI 16V Stylance

| Poduszki powietrzne | 6 |
| --- | --- |
| Tylne poduszki powietrzne | 1690 zł |
| Układ ABS | S |
| Układ ESP | 2290 zł |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S |
| Centralny zamek | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
| <;p style="margin: 0cm 0cm 0pt;">Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S/S |
| Klimatyzacja automatyczna, dwustrefowa | S |
| Radioodtwarzacz z CD/MP3 | S |
| Automatyczna skrzynia biegów DSG | 5000 zł |
| Szklany dach otwierany elektrycznie | 2990 zł |
| Skórzana tapicerka | 7990 zł |
S- wyposażenie standardowe
Autor: Tomasz Szmandra

d3bterd
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3bterd
Więcej tematów