Scuderia Ferrari i Shell Helix z sukcesami w Formule 1
*Niemal każda nowoczesna technologia dostępna obecnie dla wszystkich kierowców miała swój początek w sporcie motorowym. To właśnie w ekstremalnych warunkach testowane są praktycznie wszystkie rozwiązania techniczne, począwszy od układów napędowych, hamulców, chłodzenia, a skończywszy na środkach smarnych gwarantujących długowieczność silnikowi. Rozwój większości nowatorskich rozwiązań nie byłby jednak możliwy bez ścisłej współpracy wielu firm skupionych wokół przemysłu motoryzacyjnego. Koncern petrochemiczny Shell od wielu lat współdziała z prawdziwą włoską ikoną motoryzacji – Ferrari. *
Współpraca inżynierów kultowego producenta z Maranello i marki Shell zakrojona jest na szeroką skalę. Specjaliści Shell w pocie czoła pracują nad olejami spełniającymi wymagania wszystkich drogowych samochodów Ferrari, zarówno nowych, jak i tych historycznych. To właśnie dzięki nim udaje się uzyskać niebotyczne osiągi, zachowując równocześnie wysoką trwałość wszystkich smarowanych podzespołów. Nawet w poruszającym się po publicznych drogach samochodzie Ferrari, olej zmaga się ze skrajnymi warunkami i przeciążeniami, jakie towarzyszą sportowej jeździe. Nie możemy zapomnieć także o paliwach autorstwa firmy Shell. Z ich pomocą silniki Ferrari uzyskują swoją pełną moc, ale co ważniejsze, zachowują wzorową czystość przez długi czas.
To jednak nie koniec technologicznych zmagań. Dla sztabu inżynierów Shell drogowe auta Ferrari to dopiero rozgrzewka przed prawdziwym poligonem doświadczalnym, jakim jest królowa sportów motorowych - Formuła 1. Shell, współpracując z wyścigowym zespołem Ferrari, każdego roku staje przed ogromnym wyzwaniem, zwłaszcza po ostatniej zmianie przepisów dotyczących jednostek napędowych w bolidach Formuły 1. Dla podniesienia atrakcyjności najważniejszej serii Mistrzostw Świata, FIA zmusiło zespoły do opracowania zupełnie nowych silników. Miejsce wolnossących jednostek zajęły turbodoładowane konstrukcje 1,6 – z sześciu cylindrów w układzie widlastym wydobywa się nawet 600 KM. Nie trzeba chyba nikomu przypominać o trudności całego zadania. Każdy silnik bolidu Formuły 1 w myśl nowych przepisów musi wytrzymać przynajmniej 4000 km. Twórcy oleju musieli sprostać wymaganiom pracy silnika i wirnika turbosprężarki – która wykonuje nawet 2000 obrotów na sekundę. Dodatkowym czynnikiem jest temperatura pracy turbiny,
która rozgrzewa się do 1000 st. Celsjusza.
Mistrzostwa świata Formuły 1 rozgrywane są od 1950 roku, natomiast Shell wspiera inicjatywy samego Enzo Ferrariego już od 1929 roku –wówczas założyciel Ferrari z sukcesami prowadził stajnię wyścigową Scuderia Ferrari, wygrywając wiele ówczesnych prestiżowych zawodów. Współpraca Shell i Ferrari to wyjątkowe przedsięwzięcie, bowiem fabryczny zespół Ferrari jako jedyny startował we wszystkich wyścigach Formuły 1, jakie dotychczas rozegrano. Przez te lata Scuderia Ferrari 16 razy zdobywała tytuł Mistrza Świata Konstruktorów, a także 15 razy tytuł Mistrza Świata Kierowców. Shell był technologicznym współautorem 10 tytułów wśród producentów i 12 pośród kierowców. Poza dostarczaniem środków smarnych, brytyjsko-holenderski koncern wspomagał Ferrari także w procesie konstruowania silników, a nawet w czasie samych wyścigów.
Najpoważniejszym zadaniem współpracy firmy Shell z Ferrari jest przeniesienie technologii rozwijanych w bolidach Formuły 1 do codziennego życia. Najlepszym tego przykładem są paliwa Shell V-Power, a także syntetyczne oleje silnikowe Shell Helix Ultra – jedyne stosowane przez Ferrari w samochodach drogowych.