Scirocco R Cup: Polska szkoła mistrzów
Wygląda na to, że Volkswagen jako jedyny stworzył auta wyścigowe najbardziej przyjazne środowisku. Oprócz aspektu ekologicznego jest też i czysto sportowy - pucharowe Scirocco R mają maksymalnie po 275 KM każdy i są maszynami profesjonalnie przygotowanymi do ścigania się. Jest też i trzeci, bardzo istotny dla nas, Polaków, aspekt. Na naszych oczach zapisana została kolejna karta historii sportów motorowych. Pierwszy wyścig nowego pucharu Volkswagena Scirocco R wygrał przecież Polak.
Maciej Steinhof, młody, bardzo zdolny i sympatyczny krakowianin, pokonał wszystkich pozostałych dwudziestu trzech rywali i 24 kwietnia tego roku stanął na najwyższym stopniu podium na torze Hockenheim. Po wyścigu Maciek powiedział: - _ To po prostu fantastyczne uczucie wygrać pierwszy wyścig w nowym pucharze Scirocco R. Początek nie był łatwy, startowałem z trzeciej pozycji, musiałem ostro walczyć, aby wyprzedzić Martina Brundle i Krisa Heidorna. Dzięki systemowi Push-to-pass wyścig zyskał dodatkowy, taktyczny charakter. Jestem niezmiernie szczęśliwy. _
Wśród gościnnie startujących zawodników były takie sławy, jak Carlos Sainz - rajdowy mistrz świata, który po wyścigu stwierdził: - _ Występ w pucharze Scirocco R sprawił mi wielką radość. Było niewiarygodnie ciasno, już na pierwszym zakręcie zostałem wypchnięty. Potem raz wypadłem z trasy i toczyłem wspaniałe pojedynki z młodymi kierowcami. Przejście z Race Touarega do Scirocco to była naprawdę duża przyjemność. _
Nie zabrakło również innych utytułowanych. W wyścigu brali także udział Martin Brundle - kierowca Formuły 1, Frank Biela - mistrz DTM czy Jacque Laffite - znany z wyścigów Grand Prix. Drugi polski kierowca, Adam Gładysz, po zaciętej walce uplasował się na siódmej pozycji. Warto dodać, iż startował z jednej linii z Carlosem Sainzem, którego w bezpośrednim starciu udało mu się pokonać. Już na mecie Adam mówił: - _ Jestem zadowolony z przebiegu wyścigu. Oczywiście mogło być dużo lepiej, ale kwalifikacje nie ułożyły się po mojej myśli. Zaplanowałem zrobić najszybsze okrążenie pod koniec czasówki, niestety plany pokrzyżowała nam czerwona flaga, wywieszona po wypadku jednego z zawodników. Później pozostało już niewiele czasu, podczas mojego szybkiego okrążenia popełniłem niewielki błąd, który kosztował mnie ok. 0,3 sekundy i tym samym kilka pozycji na starcie. Zaraz po rozpoczęciu wyścigu na pierwszych
zakrętach był duży tłok, początkowo straciłem pozycję, ale na kolejnych okrążeniach, po zaciętej walce m.in. z Carlosem Sainzem, udało mi się przebić na piątą pozycję, na której dojechałem do mety. _ Cechy charakterystyczne nowych pucharowych Scirocco R to napęd na biogaz oraz funkcja Push-to-pass. Samochody napędzane są dwulitrowymi silnikami, wyposażonymi oczywiście w turbodoładowanie oraz poddanymi serii modyfikacji przeprowadzonych przez inżynierów z Volkswagen Motorsport. Podstawowe motory TSI zostały zmienione w jednostki zasilane biogazem, czyli paliwem w stu procentach wytwarzanym z biomasy lub innych odnawialnych surowców. Silniki zasilane biogazem rozwijają moc 225 KM. Jednak dodatkowe 50 KM kierowca może uwolnić dzięki systemowi Push-to-pass. Przycisk na kierownicy wymusza na krótko podniesienie ciśnienia doładowania turbosprężarki. Oczywiście wykorzystanie dodatkowych koni mechanicznych jest limitowane. W przypadku sobotniego wyścigu na torze Hockenheim każdy kierowca miał dziewięć strzałów
trwających po 6 sekund. Przed kolejnym uruchomieniem systemu musiał jednak odczekać przynajmniej kolejnych 45 sekund. Konfiguracja systemu Push-to-pass może być zmieniana w zależności od toru, na jakim mają odbywać się wyścigi.
Ideą Scirocco R Cup jest zastosowanie jak największej liczby części z samochodów seryjnych. W układzie przenoszenia napędu w autach pucharowych pracuje więc skrzynia DGS. Ma jednak zmodyfikowaną elektronikę. Sześć przełożeń i dwa sprzęgła zostały na swoim miejscu. Podobnie jak łopatki do przerzucania biegów przy kierownicy. Oprócz nich do dyspozycji kierowcy jest także dźwignia na konsoli środkowej. Niestety skrzynia nadal ma odwróconą biegunowość.
Kolejne wyścigi Volkswagen Scirocco R Cup w czerwcu na torze EuroSpeedway Lausitz. Pierwszy weekend czerwca dla fanów wyścigów zapowiada się więc interesująco, a bliskość toru w Lausitz może sprawić, że na trybunach spotkamy dużo polskich kibiców.
Mikołaj Urbański
Volkswagen Scirocco R Cup 2010
04-05.VI EuroSpeedway Lausitz (D)
02-03.VII Norisring (D)
06-08.VIII Nürburgring (D, dwa wyścigi)
03-04.IX Brands Hatch (GB)
17-19.IX Motorsport Arena Oschersleben (D, dwa wyścigi)
15-16.X Hockenheimring (D)