Sciony - auta dla "pokolenia Y"
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1074/scion-xa+xb-01.jpg',502,317) ) |
| --- | Choć przemysł motoryzacyjny wciąż cierpi na nadprodukcję, nawet na bardzo wymagającym amerykańskim rynku wciąż możliwe jest wprowadzenie nowych marek. Samochody Scion – nowej marki koncernu Toyota, wprowadzone na rynek zaledwie dwa miesiące temu sprzedają się nadspodziewanie dobrze.
Markę Scion wymyślono specjalnie dla grupy klientów zwanej „pokoleniem Y”, czyli młodych ludzi którzy nie osiągnęli jeszcze trzydziestki, nie ustabilizowali się i nie wzbogacili ponad poziom, który pozwoliłby im zapłacić za auto więcej niż 16 tys dolarów. Marka Scion zadebiutowała dwoma modelami: xA i xB, których ceny w wersjach podstawowych zaczynają się od 12,5 tys dolarów, a to kwota niebagatelna, jak na rynek amerykański. Sciony napedzają półtoralitrowe silniki benzynowe o mocy 108 KM. Wyposażenie opcjonalne odpowiada standardom obowiązującym na rynku amerykańskim: w standardzie jest już klimatyzacja i sprzęt grający.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1074/scion-xa-01.jpg',502,317) ) |
| --- | Sciony są ciekawe nie tyle chyba ze względu na rozwiązania techniczne, która są na poziomie zbliżonym do aut Toyoty znanych i w Polsce, ile na swoją ekstrawagancję. Auta zaprojektowano konsekwentnie z myślą o młodzieży. Zwykle producenci tworzą linie specjalne tanich modeli i w ten sposób chcą trafić do młodego klienta. Toyota zdecydowała się na stworzenie nie tyle specjalnego młodzieżowego modelu, ale wręcz odrębnej marki, która realizować będzie gusta młodych ludzi kompleksowo, a nie tylko przez dodanie barwnej nalepki i spojlera do popularnego i taniego auta. Scion jest czysto młodzieżowy; począwszy od awangardowej stylistyki, a skończywszy na takich detalach, jak fakt, że standardowo montowany sprzęt grający marki Pioneer odtwarza pliki MP3. Nawet same oznaczenia dwóch modeli (xA i xB ) od których zaczyna Scion przywodzi na myśl nomenklaturę techniczną, do której nawykli młodzi ludzie.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1074/scion-xb-01.jpg',502,317) ) |
| --- | Również sama forma prezentacji oferty określana przez koncern jako „pure price” (czysta cena) jest dopasowana do psychologii młodych ludzi. Dealerzy Toyoty, którzy sprzedają Sciony posługują się bardzo jasnymi cennikami i wyliczeniami kosztów ubezpieczenia. Chodzi o jasność i przejrzystość oferty, której młodzi ludzie oczekują po sprzedawcy znacznie bardziej niż starsze pokolenie, które przywykło poddawać się magii dealera, który za rękę prowadzi po meandrach konfiguracji i wyceny poszczególnych opcji i pakietów.
Koncern uszanował preferencje młodych ludzi i zrezygnował z mnożenia opcji i pakietów, które młodzi ludzie najczęściej postrzegają jako marketingowe sztuczki mające zmylić klienta.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/1074/scion-ccx-01.jpg',502,317) ) |
| --- | Sprzedaż Scionów rozpoczęła się na początku czerwca i obejmuje początkowo wyłącznie Kalifornię. Około 100 dealerów działających w tym stanie zdołało zgromadzić 1350 zamówień w ciągu dwóch miesięcy. Choć to liczba nad wyraz skromna jak na standardy amerykańskie, pamiętać należy o ograniczeniu terytorialnym sprzedaży. Dopiero w maju przyszłego roku Sciony oferowane będą również mieszkańcom południowego wschodu, a dopiero w czerwcu – na całym obszarze USA. Udany debiut rynkowy marki Scion sprawił, ze producent zapowiedział już produkcję trzeciego, bardziej sportowego modelu tej marki, który ma powstać na bazie koncepcyjnej Toyoty Coupe Crossover (ccX).