Trwa ładowanie...
d5wjgpi
10 lipca 2002, 14:02

Scénic łączy koncepcję kompaktowego minivana z zaletami rekreacyjnego samochodu 4x4 - marzec 2000

d5wjgpi
d5wjgpi

Scénic łączy koncepcję kompaktowego minivana z zaletami rekreacyjnego samochodu 4x4, marzec 2000, Renault Presse

Scénic RX4 stanowi całkiem nową ofertę i plasuje się na rynku między kompaktowymi minivanami, a rodziną pojazdów typu "SUV", czyli samochodami przeznaczonymi do jazdy po drogach normalnych i do jazdy w terenie. Ma dokonać podboju rynku i jest skierowany, oprócz dotychczasowych posiadaczy modelu Scénic, do różnorodnych klientów - nabywców samochodów rekreacyjnych 4x4, samochodów o nadwoziu kombi, czy też hatchback.

Design zewnętrzny samochodu 4X4

Wyraźnie widoczne jest pochodzenie wersji RX4 od innych wersji modelu Scénic, od którego przejmuje ogólną linię nadwozia. Przód samochodu jest podobny do nowego Scénic'a , za wyjątkiem czarnego tła, które ma podkreślić bardziej sportowy charakter samochodu oraz powiększonych, elektrycznie sterowanych lusterek bocznych. Dla zabezpieczenia przed uderzeniami i zarysowaniami, dolne elementy nadwozia zostały pokryte szerokim pasem ochronnym występującym w czterech kolorach dostosowanych do siedmiu barw nadwozia: zielonym, brązowo-czerwonym, granatowym i grafitowym. Przedłużeniem bocznych listew ochronnych są większe zderzaki, okalające szeroko nadwozie.

Przedni zderzak może być wyposażony seryjnie lub w opcji (zależnie od gamy ustalonej dla danego kraju) w zintegrowaną ramę ochronną. Powiększono również błotniki, wykonane z materiałów kompozytowych, co poszerzyło przedni pas samochodu.

d5wjgpi

Tylna klapa została zastąpiona obszernymi drzwiami otwieranymi na bok, których górna część otwiera się dodatkowo jak klapa. Otwieranie obu tych elementów jest sterowane elektrycznie. Koło zapasowe znikło z dotychczas zajmowanego miejsca wewnątrz samochodu i zostało umieszczone na zewnątrz, pośrodku tylnych drzwi. W zależności od poziomu wyposażenia pozostaje nieosłonięte lub znajduje się w obudowie z tworzywa sztucznego w kolorze nadwozia.

Kabina Scénic'a RX4 posiada wszystkie zalety właściwe temu modelowi: płaską podłogę, podwyższone miejsce kierowcy, przestronne wnętrze i liczne schowki. Wnętrze auta zostało rozwiązane w luksusowym i sportowym stylu. Czarna, górna część deski rozdzielczej kontrastuje z innymi elementami wykończeniowymi utrzymanymi w tonacji brązu. Wersja ta posiada również specjalny kolor wykładziny podłogowej oraz tapicerkę. Dostępna jest również tapicerka skórzana ze skóry licowej.

Dwa mocne silniki

Scénic RX4, wyróżniający się wyglądem i koncepcją, zapewnia również komfort i łatwość prowadzenia pojazdu. Nowa wersja samochodu jest wyposażona w dwa rodzaje silników: benzynowy i wysokoprężny:

  1. Silnik benzynowy 2.0 16V z układem rozrządu o zmiennej charakterystyce pracy, montowany w nowym Scénic'u. Silnik ten, oznaczony symbolem "F4R" rozwija moc 140 KM (101,5 kW) przy 5500 obr/min i uzyskuje moment 190 Nm (19,4 mkg) przy 3750 obr/min.
  2. Nowy silnik wysokoprężny 1.9 dCi z bezpośrednim wtryskiem paliwa w układzie Common Rail, o mocy 105 KM (75 kW) przy 4000 obr/min, rozwijający moment 200 Nm (20,7 mkg) od 1500 obr/min. Charakterystyczną cechą obu tych silników jest wysoki moment obrotowy ułatwiający przyspieszenia i zwiększający komfort jazdy w niskich zakresach prędkości obrotowych silnika.

Modyfikacje konstrukcji

Zastosowanie stałego napędu na cztery koła spowodowało konieczność wprowadzenia zmian w konstrukcji pojazdu. Aby uniknąć zmian w płycie podłogowej, obniżono z przodu ramę podsilnikową o 73 mm, co pozwoliło na przeprowadzenie wału napędowego. Rama ta jest galwanizowana i zabezpieczona lakierowaną osłoną. Z tyłu samochodu zastosowano nową ramę na miejscu osi z czterema drążkami, co spowodowało zmiany w płycie podłogowej pod bagażnikiem ? wyeliminowana została wnęka na koło zapasowe. W miejscu tym znajduje się niewielkie zagłębienie przeznaczone na korbę i podnośnik, przystosowane do wersji 4x4.

d5wjgpi

Stały napęd na cztery koła

Główną innowacją techniczną samochodu jest stały napęd na cztery koła opracowany wspólnie z austriacką firmą wyspecjalizowaną w tego typu konstrukcjach - Steyr Daimler Puch. Układ składa się ze specjalnej skrzyni biegów o dwóch wałkach wyjściowych i jednym wale napędowym złożonym z trzech części i dwóch pośrednich wałów Kardana, oraz ze sprzęgła hydraulicznego, tylnego mostu i dwóch dodatkowych wałów napędowych. W celu uzyskania miejsca na elementy układu przeniesienia napędu zmodyfikowano układ wydechowy.

Praca układu stałego napędu na cztery koła jest regulowana za pomocą sprzęgła hydraulicznego oraz elektronicznego systemu zapobiegającego poślizgowi kół. Sprzęgło hydrauliczne zapewnia automatyczne i natychmiastowe dostosowanie rozłożenia siły napędu na przednią i tylną oś w zależności od przyczepności. Elektroniczny system zapobiegający poślizgowi kół kontroluje przednie koła i zapewnia napęd pojazdu w każdych warunkach. Wykorzystując oba te systemy, Scénic RX4 daje sobie radę w każdych warunkach drogowych, jak choćby na pokrytej śniegiem drodze.

We współpracy z firmą Steyr Daimler Puch, która podjęła się wykonania obudowy oraz układu kół zębatych dodatkowego wyjścia, koncern Renault opracował specjalną skrzynię biegów o dwóch wałkach zdawczych "JC7".

d5wjgpi

Wysoki komfort i doskonałe zachowanie na każdej drodze Przednie zawieszenie, w którym zastosowano kolumny Mac-Pherson`a i wahacze trójkątne, zostało opracowane tak, by spełniać wymagania eksploatacji w na drodze oraz w terenie. Dolne wahacze trójkątne wykonano z żeliwa, wzmocniono kolumnę i dodano specjalny stabilizator poprzeczny. Twardość amortyzatorów i elastyczność sprężyn zostały dobrane z uwzględnieniem różnych warunków eksploatacji auta. Natomiast tylne zawieszenie jest całkiem odmienne od zawieszenia montowanego w wersji z napędem na dwa koła. Tylne koła posiadają niezależne zawieszenie. Tylna oś z czterema drążkami została zastąpiona wahaczami wleczonymi, sprężynami i amortyzatorami. Wszystkie te elementy są zamocowane do galwanizowanej ramy, na której zamontowano również podzespoły zapewniające napęd na cztery koła: sprzęgło hydrauliczne, tylny most i wały napędowe.

Zwiększony do 210 mm prześwit oraz duży skok zawieszenia Scénic?a w wersji RX4 pozwala na pokonanie wszystkich trudno dostępnych dróg. Jest to więc pojazd homologowany do eksploatacji tzw. "Off-road". Duże, 16-calowe koła są wyposażone w opony Michelin XPC o wymiarach 215/65/16H specjalnie przeznaczone do jazdy po drodze i w terenie. Układ hamulcowy z systemem ABS z elektronicznym korektorem siły hamowania EBV kół tylnych, posiada cztery hamulce tarczowe o średnicy 280 mm z przodu i 265 mm z tyłu.

W porównaniu do wersji z napędem na jedną oś, masa Scénic`a RX4 jest większa o 175 kg. Zwiększenie masy jest wynikiem zastosowania podzespołów mechanicznych nie występujących w wersji z napędem na dwa koła oraz wzmocnienia konstrukcji pojazdu i wzbogacenia wyposażenia.

d5wjgpi

Scénic RX4 będzie oferowany w siedmiu kolorach nadwozia: Błękit królewski, Granit alpejski, Brąz jesieni, Morskie Oko, Zieleń stepowa oraz "vertigo" i Głębia oceanu (kolor zmieniający się w zależności od kąta padania promieni słonecznych i kąta patrzenia).

Wprowadzenie na rynek Scénica RX4 jest przewidziane na marzec 2000 roku. W pierwszej kolejności dostępna będzie wersja z silnikiem benzynowym (2.0 16V). Silniki wysokoprężne 1.9 dCi w Scénicu RX4 będą oferowane w drugim półroczu 2000.

d5wjgpi
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d5wjgpi
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj