Trwa ładowanie...
24-10-2011 16:02

Samosterujące samochody pod koniec dekady

Samosterujące samochody pod koniec dekadyŹródło: zdjęcie producenta
d1u6y09
d1u6y09

Pod koniec obecnej dekady ma ulicach pojawią się samochody samosterujące - twierdzą naukowcy, pracujący dla największych światowych koncernów motoryzacyjnych, m.in. General Motors, Volkswagena i BMW.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Badacze z GM pracują obecnie nad integracją elektronicznego systemu kierowania tego typu autem oraz oprogramowania systemu zarządzania. Na początku października podczas ITS World Congress został już przedstawiony studyjny samochód tego typu - elektryczny Chevrolet EN-V. Może on identyfikować pieszych, parkować, samodzielnie utrzymać bezpieczną odległość w ruchu - przypomniał portal technologiczny "Daily Tech".

Samochód będzie wyposażony w dwa typy radarów, czujniki w rodzaju laserowego miernika odległości, dwa typy kamer - światła widzialnego i podczerwieni - co ma ułatwiać jazdę w nocy, system nawigacyjny oparty na GPS oraz rozwiązanie do zarządzania tzw. pilot do samochodu, którym ma być smartfon w lub bardziej wyspecjalizowane urządzenie mobilne, przypominające dzisiejszy komunikator biznesowy.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Według "Daily Tech", integracja tych elementów ma pozwolić najpierw na samodzielną jazdę na trasach poza miastem, co nastąpi około roku 2015, zaś uzupełnienie oprogramowania oraz stworzenie wyspecjalizowanego komputera pokładowego i montaż dodatkowych czujników pozwoli na samodzielną jazdę po mieście, parkowanie i jazdę w korkach jeszcze przed 2020 rokiem.

d1u6y09

Z kolei "Detroit News" informuje, że również naukowcy pracujący dla koncernu Forda prowadzą badania nad podobną konstrukcją. Nowy Ford ma być elektrycznym samochodem miejskim, o niewielkiej pojemności bagażnika, ładowanym z gniazdka elektrycznego, o zasięgu do 100 km na jednym cyklu ładowania. Ford wyposaży jednak swój model w funkcje pozwalające nie tylko na automatyczne kierowanie, ale także na przejście na tryb ręczny, czyli prowadzenie przez kierowcę.

Od dwóch lat nad podobnym projektem pracuje firma informatyczna - Google, która chce stworzyć oprogramowanie, pozwalające na zarządzanie samochodem samosterującym i jazdę w reżimie automatycznym "w każdych warunkach". Według "Asia Times", podobne projekty tworzą także naukowcy, pracujący dla koncernów japońskich m.in. Toyoty i Hondy oraz europejskich - Mercedesa, Renault i PSA.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Według portalu "Green Cars", dla naukowców istotne jest rozwiązanie nie tyle samego systemu autonomicznego sterowania samochodem, ile budowa interfejsu komunikacyjnego samochód-samochód i samochód-infrastruktura miejska. Dopiero bowiem komunikacja automatyczna samochodu samosterującego z innymi samochodami umożliwi np. zachowywanie bezpiecznej odległości w czasie jazdy miejskiej, zmianę prędkości w kolumnie samochodów czy parkowanie. Z kolei komunikacja samochodu z infrastrukturą powiadomi wóz o zmianie świateł, wolnym miejscu do parkowania czy objeździe.

d1u6y09

Ponieważ systemy tego typu w miastach nie zostaną bardzo szybko zbudowane, pierwsze samochody samosterujące będą musiały mieć więcej czujników, aby - jak powiedział na ITS World Congress Alan Taub, wiceprezes ds. badań i rozwoju w GM - "poradzić sobie przy konieczności samodzielnego zbierania informacji o drodze, swoim położeniu, innych samochodach oraz pieszych".

Jak dodał, wprowadzenie samochodów samosterujących "pozwoli na wyeliminowanie kraks wynikających ze złych nawyków kierowców i braku umiejętności kierowania pojazdami". Taub uważa, że samochody samosterujące będą oznaczać zdecydowaną poprawę bezpieczeństwa na drogach i ulicach miast.

sj/mw/mw

d1u6y09
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1u6y09
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj