Samolot na kołach
*Jedną z nowości prezentowanych przez Kia Motors na Salonie Samochodowym Chicago Auto Show 2010 będzie koncepcyjny samochód Kia Ray o napędzie hybrydowym typu plug-in. *
Prototypowy Ray jest odważnym połączeniem nowatorskiego designu z zaawansowaną inżynierią w formie futurystycznego czteromiejscowego sedana klasy kompaktowej - zaprojektowanego na bazie platformy samochodu Kia Forte.
Kia Ray została zbudowana z materiałów lekkich oraz pochodzących z recyklingu, a w szklanym panelu dachowym umieszczono baterię sześciokątnych ogniw słonecznych, dostarczającą energii dla oświetlenia pojazdu i klimatyzacji wnętrza. Pozwala to zwiększyć zasięg jazdy do ok. 1 200 kilometrów.
Pod względem stylistycznym Ray wyróżnia się równymi i gładkimi powierzchniami nadwozia bez zbytnio ostrych krawędzi, opływową sylwetką oraz zaznaczonym zarysem tylnych błotników, przechodzących w podniesioną - dla redukcji zawirowań powietrza - linię pokrywy bagażnika. Podobną funkcję ma spełniać podnoszony przy wyższych prędkościach jazdy spojler w kształcie litery "U".
Zamiast lusterek zewnętrznych i klamek drzwiowych na słupkach przednich umieszczono kamery video z detektorami ruchu. Efekt aerodynamiczny tego rodzaju rozwiązań porównać można do "samolotu na kołach". Otwór drzwi przednich otrzymał wycięcie na stopy kierowcy/pasażera, które ułatwia wsiadanie do środka. Obszerne drzwi tylne zawieszono na słupkach "C" (czyli otwierają się "pod wiatr"), by nie tylko dodać stylu, ale i zwiększyć wygodę zajmowania miejsc w drugim rzędzie kabiny.
Innowacyjne wyposażenie obejmuje m.in. dotykowy ekran sterowania funkcjami pojazdu, układ kierowniczy typu drive-by-wire, atermiczne szyby nowej generacji oraz akumulatory polimerowe litowo-jonowe. Jako hybryda typu plug-in Kia Ray może za jednym naładowaniem akumulatorów przejechać 80 kilometrów korzystając tylko z napędu elektrycznego, a przy użyciu obu systemów napędu zasięg jazdy wzrasta do 1 200 km przy średnim zużyciu paliwa rzędu 1,398 l/100 km.
Ray napędzany jest 153-konną jednostką GDI (Gasoline Direct Injection) o konstrukcji aluminiowej, skojarzoną z bezstopniową skrzynią przekładniową (CVT) i współpracującą z silnikiem elektrycznym o mocy 78 kW.
Napędzane są koła przednie, a w zależności od warunków jazdy moc pochodzi z silnika spalinowego lub elektrycznego albo z obu silników jednocześnie.
Oprac. Michał Zwara