Trwa ładowanie...

Samochody służbowe ratują polski rynek

Samochody służbowe ratują polski rynek
djrvmfx
djrvmfx

Maleje sprzedaż samochodów osobowych, bo klienci indywidualni ograniczają zakupy. Polski rynek motoryzacyjny ratują zakupy nowych aut do firm - uważają eksperci instytutu Samar, monitorującego rynek motoryzacyjny.

Eksperci przeanalizowali dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców (CEPiK), dotyczące rejestracji nowych samochodów.

Z ich analizy wynika, że w ubiegłym roku osoby prywatne zarejestrowały 118 tys. 96 nowych samochodów - o 5,7 proc. mniej niż w 2005 r. W tym samym czasie firmy zarejestrowały łącznie 104 tys. 474 samochody - prawie o 30 proc. więcej niż rok wcześniej.

djrvmfx

Zdaniem ekspertów Samaru, to właśnie zwiększona aktywność firm, kupujących coraz więcej nowych samochodów, pozwoliła przełamać dotychczasowy trend spadkowy sprzedaży nowych aut; udział zarejestrowanych przez firmy samochodów w rejestracjach ogółem zwiększył się w ciągu ostatniego roku o 7,8 proc. i wynosi 47 proc.

Samar zwraca uwagę, że w ubiegłym roku przedsiębiorcy najwięcej kupili samochodów marki toyota. W 2006 r. firmy zakupiły i zarejestrowały 14 tys. 228 samochodów marki toyota (najpopularniejszym modelem była corolla), o ponad 36 proc. więcej niż rok wcześniej. Udział Toyoty w rynku aut firmowych wyniósł 13,62 proc.

Na drugiej pozycji znalazł się Opel - w ciągu ub. r. firmy zarejestrowały 13 tys. 831 aut tej marki, o 18,47 proc. więcej niż w 2005 r.; udział Opla w rynku aut firmowych wyniósł 13,24 proc. Największym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszył się opel astra.

Trzecie miejsce w rankingu najczęściej wybieranych przez przedsiębiorców marek zajęła Skoda. W ciągu 12 miesięcy ubiegłego roku przedsiębiorcy zarejestrowali 11 tys. 931 samochodów tej marki, o 25,5 proc. więcej niż rok wcześniej. Najchętniej kupowanym modelem była skoda octavia.

djrvmfx

Czwarte miejsce zajął Ford - klienci instytucjonalni zarejestrowali 11 tys. 733 samochodów tej marki, o 19,13 proc. więcej niż w roku 2005. Najczęściej wybieranym modelem był ford focus.

Pierwszą piątkę najchętniej kupowanych do firm marek zamyka Renault - 7 tys. 675 zarejestrowanych samochodów. Najczęściej wybieranym modelem był renault megane.

Na kolejnych miejscach znalazły się: Volkswagen (7.423 auta zarejestrowane przez firmy), Fiat (6.487 zarejestrowanych firmowych aut), Peugeot (5.797), Citroen (4.264) i Honda (2.742).

djrvmfx

Z analizy danych rejestracyjnych wynika, że 60 proc. samochodów rejestrowanych przez przedsiębiorców finansowanych jest poprzez leasing lub znajduje się w tzw. wynajmie długoterminowym.

Liderem w finansowaniu samochodów dla przedsiębiorców w 2006 r. został Europejski Fundusz Leasingowy (EFL). W ciągu roku wykorzystując ofertę EFL przedsiębiorcy sfinalizowali zakup 8.177 samochodów, w tym 7.701 samochodów nowych oraz 476 używanych.

Na drugiej pozycji znalazł się Raiffeisen-Leasing. W sumie firma ta wyleasingowała 6.365 pojazdów, w tym 6.110 samochodów nowych i 255 używanych. Trzecią pozycję zajął Volkswagen Leasing - w ciągu ub.r. sfinansował zakup 4.791 samochodów, w tym 4.754 nowe i 37 używanych.

djrvmfx

Całkowita liczba nowych samochodów zarejestrowanych na przedsiębiorców, sfinansowanych przez firmy leasingowe i wynajmu długoterminowego wyniosła 63 tys. 2 auta, o ponad 46 proc. więcej niż w roku 2005 - taki wzrost pozwolił na zwiększenie udziału tych firm w rynku flotowym z 53,5 proc. do 60 proc.(PAP)

djrvmfx
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
djrvmfx
Więcej tematów