Samochody hybrydowe są szybkie i oszczędne
Samochody o napędzie hybrydowym bywają postrzegane jako ekologiczne, ale niezbyt szybkie. Jak jest naprawdę? Dokładnie tak samo jak w przypadku tradycyjnego napędu - są modele szybsze i wolniejsze. Jednak w każdym przypadku napęd hybrydowy zapewni mniejsze zużycie paliwa.
Toyota, jako marka, która od bardzo dawna rozwija technologię hybrydową jest światowym liderem sprzedaży samochodów o takim napędzie. Oprócz popularnych Priusów, również Lexus posiada szeroki wybór hybryd. Takie modele jak LS 600h i GS 450h pokazują, że hybrydy nie muszą być nudne. Flagowy model japońskiej marki premium ma 5-litrowy silnik benzynowy i dysponuje łączną mocą 445 KM. Dzięki temu ta pokaźna limuzyna osiąga 100 km/h w zaledwie 6,1 s, a nawet przy dynamicznej jeździe zużywa w mieście zużywa tylko 12-13 litrów benzyny na 100 km. Model GS z 3,5-litrowym motorem i jeszcze lepszymi osiągami bez problemu w mieście zadowoli się mniej niż 9 litrami benzyny na 100 km.
Lexus pokazuje, że napęd hybrydowy nie oznacza gorszych osiągów, zapewnia natomiast niskie zużycie paliwa - szczególnie w mieście, gdzie samochód często hamuje i przyspiesza. Podobnie wygląda styl jazdy podczas wyścigów, dlatego Toyota wykorzystuje napęd hybrydowy również w swoich konstrukcjach startujących w Le Mans.
Prototypowa hybryda TS030 generuje 530 KM z wolnnossącego silnika spalinowego V8 wspartych dodatkowymi 300 KM produkowanymi przez motor elektryczny. Koncepcja napędu jest identyczna z tą znaną z seryjnego modelu Prius. W wyścigach długodystansowych niskie zużycie paliwa jest równie ważne co wysoka moc i osiągi. Napęd hybrydowy pozwala na rzadsze tankowanie przy zachowaniu świetnego tempa wyścigowego. Dzięki temu podczas ostatniego wyścigu w Le Mans samochody Toyoty zajęły 2 i 4 miejsce po zaciekłej rywalizacji. Najszybsze niehybrydowe konstrukcje ukończyły zawody ze sporą stratą.
Samochody wyścigowe korzystają z nowoczesnych technologii, które podczas najtrudniejszych zawodów testowane są przed wprowadzeniem do modeli seryjnych. W prototypie startującym w Le Mans prąd wygenerowany podczas hamowania przechowywany jest w kondensatorze zamontowanym obok kierowcy. Wystarczą zaledwie 3 sekundy hamowania, by go całkowicie napełnić.
Wszystkie modele Lexusa (od najmniejszego CT po limuzynę LS i SUV-a RX) oferowane są z napędem hybrydowym. Również Toyota posiada szeroką ofertę samochodów z silnikiem spalinowym wspomaganym jednostką elektryczną. Obok słynnego Priusa jest minivan, czyli Prius+, ale też popularny Auris (zarówno kombi i hatchback) dostępny również z napędem hybrydowym. Stale rozszerzając ofertę, japoński koncern chce zapewnić, aby każdy znalazł hybrydę dla siebie.