Samochód z Anglii zarejestrujesz w Polsce. Co trzeba wymienić?
Pod naciskiem Unii Europejskiej zmieniono w Polsce prawo i od 2015 roku będzie można w naszym kraju rejestrować samochody z kierownicą z prawej strony. Pojazdy tego typu będą tańsze niż te sprowadzane np. z Niemiec. Z drugiej strony będą wymagały wymiany kilku elementów, co może kosztować nawet kilka tysięcy zł w przypadku modeli bardziej renomowanych producentów.
Wiele osób bije na alarm, że polskie ulice zostaną zalane samochodami z kierownicą po prawej stronie, a przez to jazda będzie bardziej niebezpieczna i wzrośnie liczba wypadków. Czy kierowcy faktycznie rzucą się na samochody z Anglii, czy może zwycięży zdrowy rozsądek i tego typu auta będą tylko marginesem? Czas pokaże. Wiadomo natomiast jak wygląda rynek na Wyspach i jakich modyfikacji będzie trzeba dokonać po przywiezieniu samochodu do Polski.
Większa zamożność społeczeństwa, wysokie koszty utrzymania starych samochodów i mało rynków zbytu na używane pojazdy oznaczają, że zakup auta z drugiej ręki w Wielkiej Brytanii jest dużo tańsze niż w kontynentalnej Europie. Władze i wielu ekspertów zajmujących się bezpieczeństwem na drodze obawia się, że będzie to duża zachęta, aby „angliki” szerokim strumieniem popłynęły do Polski, co przełoży się na większą liczbę wypadków. Z drugiej strony w innych krajach, również tych o podobnym stopniu zamożności, tak się nie stało, gdyż zwyciężył zdrowy rozsądek.
Jeśli jednak zdecydujemy się na zarejestrowanie w Polsce samochodu z kierownicą po prawej stronie musimy przygotować się na dodatkowe wydatki. Przede wszystkim wymienić będzie trzeba przednie światła, które zawsze ustawione są tak, aby doświetlać pobocze, a przy tym nie oślepiać kierowców zbliżających z naprzeciwka. Koszt najtańszych zamienników razem z pracą mechanika to wydatek około 400 zł, ale w przypadku bardziej zaawansowanych rozwiązań będą to już tysiące złotych.
Drugą różnicą są lusterka, które nawet w przypadku, gdy nie dokonujemy przekładki, wymagają wymiany. Wiąże się to z konstrukcją samych „szkiełek”, które należy dostosować do ruchu prawostronnego. W najtańszych przypadkach będzie to oznaczać wydatek 50 zł od sztuki, jednak w najnowszych i najdroższych samochodach może to być nawet 1000 zł za oryginalną część.
Ostatnim elementem, który może wymagać wymiany to zegary, które pokazują prędkość w milach na godzinę. Choć wiele samochodów ma podwójną podziałkę prezentującą też km/h, to może się zdarzyć, że będzie potrzeba zamiany. Tutaj różnice w cenie są bardzo duże. Z jednej strony stare, tańsze i bardziej popularne modele wiążą się z niewielkim wydatkiem, ale nowoczesne konstrukcje to już koszt kilku tysięcy złotych i potrzeba wizyty w specjalistycznym serwisie, który będzie mógł odpowiednio zakodować komputer.
sj, moto.wp.pl