Trwa ładowanie...
14-11-2006 11:00

Samochód przed zimą

Samochód przed zimą
d1s9iw5
d1s9iw5

Przed nami niskie temperatury, być może pierwsze przymrozki. Jak powinniśmy przygotować samochód do zimy?

Trzeba zwrócić uwagę na olej silnikowy i przekładniowy. Olej silnikowy, w zależności od marki i modelu należy zmieniać stosownie do zaleceń instrukcji. Wielu producentów wydłuża obecnie przebieg nawet do 30 tys. km, do kolejnej zmiany oleju. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/9068/mroz-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jeżeli nie stosuje się oleju wielosezonowego, to najwyższy czas zmienić go przed zimą.

Następna sprawa to płyn chłodzący. Bardzo ważne jest sprawdzenie, czy ciecz chłodząca zapewnia dostateczne zabezpieczenie przed zamarznięciem i wrzeniem w chłodnicy. Prawidłowe stężenie cieczy zapewnia również jej prawidłową lepkość i własności związane z przekazywaniem ciepła. Niektórzy kierowcy, zwłaszcza używanych pojazdów, latem dolewają w razie ubytku płynu chłodzącego wodę. W takiej sytuacji należy bezwzględnie wymienić cały płyn, w przypadku mrozu woda zniszczy silnik.

d1s9iw5

Nie można zapomnieć o płynie do spryskiwaczy. Już właśnie teraz przed mrozami, należy płyn letni zmienić na zimowy i nie warto oszczędzać. Najlepiej, jeśli temperatura zamarzania wynosi przynajmniej -20 st.C. Jeśli tego nie zrobimy, przy mrozie i chlapie na jezdni pozbawiamy się widoczności i ryzykujemy przykre zdarzenie drogowe.

Płyn hamulcowy powinien być wymieniany w samochodzie co 2 lata. Płyn ten pochłania kropelki wody i ma tendencję do rozwadniania się. Powoduje to utratę jego właściwości, które między innymi polegają na obniżeniu temperatury wrzenia. Dla płynu nowego wynosi ona od 240 do 260 st. C natomiast po 2-3 latach użytkowania osiąga poziom 120-150 st. C. Tymczasem 120 st. C to niewiele więcej niż temperatura wrzenia wody. W ruchu miejskim, przy częstym używaniu hamulców może wystąpić zjawisko zagotowania się płynu hamulcowego, które spowoduje powstawanie pęcherzy pary i niesprawność pedału hamulca. Objaw jest wtedy taki sam jak przy zapowietrzeniu hamulca. Jest to zjawisko bardzo niebezpieczne.

I wreszcie kolejna sprawa to elektrolit w akumulatorze. Tego się wiekiem nie określa. Ważna jest gęstość elektrolitu. Najlepiej, gdy wynosi od 1.25 g/cm3, ale dopuszcza się od 1,20 g/cm3. Gęstość elektrolitu można sprawdzić w serwisie, albo używając dostępnego w niektórych sklepach przyrządu. Opony zimowe to sprawa oczywista.

Autor: Aureliusz Mikos

d1s9iw5
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1s9iw5
Więcej tematów