Samochód na wino i czekoladę
Poszukiwanie alternatywnych źródeł paliw trwa w najlepsze. Jedną z firm, która bardzo aktywnie działa na tym polu jest Lotus, czyli brytyjski producent aut sportowych. Drugą stroną procesu jest opracowywanie ekologicznego źródła, które dostarczy nietypowe paliwo.
Samochody napędzane etanolem nie są już nowością. W Polsce też już można zatankować paliwo E85 zawierające 85 proc. alkoholu. Pozostaje jednak pytanie w jaki sposób uzyskiwać etanol, aby było tanio i ekologicznie? Co pewien czas pojawiają nowe pomysły na to jakie surowce należy wykorzystać. Lotus prezentując najnowszy samochód wykorzystujący nietypowe paliwo poinformował, że jest ono otrzymywane z wina, serwatki powstającej przy produkcji sera i resztek czekolady. Wszystkie te składniki są pozostałościami produkcyjnymi, dlatego ich wykorzystanie pozwala też na pozbycie się niepotrzebnych odpadów.
Lotus przygotował model Exige 270E Tri-fuel, którego silnik został przystosowany do spalani zwykłej benzyny, etanolu i metanolu oraz mieszanek tych paliw. Wersja Tri-fuel bazuje na modelu Exige S i jest wyposażona w jednostkę 1.8 od Toyoty korzystającą ze sprężarki mechanicznej. Silnik został jednak w znacznym stopniu zmodyfikowany, aby umożliwić użycie alkoholu jako paliwa. Jak podaje producent, część jednostki została zapieczętowana szczelnie w taki sposób, że nie wymaga stosowania oleju silnikowego.
Jedną z zalet stosowania etanolu zamiast benzyny jest możliwość uzyskania większej mocy silnika. Exige 270E dysponuje mocą 273 KM przy 8000 obr./min i maksymalnym momentem obrotowym 260 Nm przy 5500 obr./min. Jest to o 52 KM i 45 Nm więcej niż w przypadku seryjnego Exige S. Choć silnik maksymalnie uzyskuje 8000 obr./min to może przez 2 sekundy można podnieść tę wartość do 8500 orb./min.
Alkohole takie jak metanol i etanol podczas spalania dają większą moc niż konwencjonalna benzyna. Głównym powodem, dzięki któremu alkohol jest lepszym paliwem są jego właściwości chłodzące, dodatkowo cechuje go większa liczba oktanowa (zmniejszone ryzyko spalania stukowego). Z tego powodu też niższa temperatura parowania metanolu oznacza, że to on jest lepszym paliwem z dwóch stosowanych alkoholi.
Zastosowanie metanolu ma też jeszcze jedną zaletę. Jest to bardzo ekologiczna metoda, gdyż alkohol ten może być otrzymywany dzięki syntezie dwutlenku węgla z powietrza z wodorem. Oznacza to, że po spaleniu dwutlenek węgla wydostający się z rury wydechowej samochody jest tym samym, który został „pobrany” z powietrza. W ten sposób balans CO2 pozostaje bez zmian.
Plusem stosowania metanolu jako ekologicznego napędu przyszłości jest też fakt, że nie wymaga on zmian technologicznych, ale też nie trzeba zmieniać przyzwyczajeń. Układy paliwowe i silniki są bardzo zbliżone, a takie paliwo może być przechowywane i transportowane tak samo jak benzyna. Nie należy tez zapominać, że etanol jest lepszym paliwem niż tradycyjna benzyna lub olej napędowy.
Problemem jest jednak taka metoda uzyskiwania paliwa. Choć technologia jest doskonale znana to nie wykorzystywana na przemysłową skalę. Na początku wymaga wytworzenia wodoru, co jest jeszcze wyjątkowo kosztowne. Dodatkowo sam wodór może być wykorzystywany w samochodach korzystających z ogniw paliwowych i silników elektrycznych, które są jeszcze bardziej ekologiczne i wydajne.
sj