Samochód elektryczny w Polsce
W opinii wielu ekspertów i ekologów pojazdy elektryczne są obecnie jedynym racjonalnym rozwiązaniem związanych z motoryzacją problemów z zanieczyszczeniem powietrza w dużych miastach. Pojazdy takie co prawda nie emitują spalin, ale należy pamiętać o tym, że wytwarzają je elektrownie dostarczające nam prądu. Jak sytuacja wygląda w Polsce?
Polskie elektrownie w ponad 90% korzystają z węgla. Nikogo chyba nie trzeba przekonywać, że to mało ekologiczny sposób na produkowanie energii. Mimo to korzystające wyłącznie z energii elektrycznej Mitsubishi i-MiEV dołączyły do floty Banku Ochrony Środowiska w Warszawie i firmy Biuro Rozwoju Krakowa. Jeżdżą nimi również funkcjonariusze straży miejskiej we Wrocławiu. Czy eksploatacja tego samochodu w Polsce rzeczywiście jest „zielona”?
Obecnie polska średnia emisji CO2 dla producentów energii elektrycznej przekracza 850 kg CO2 na 1 MWh, a średnia sprawność elektrowni to 36%. Samochody elektryczne z założenia są jednak pojazdami miejskimi, a na razie zdecydowana większość z nich będzie poruszać się po ulicach Warszawy. Sprawność elektrowni, które zasilają stolicę to średnio 72%, a w przypadku Elektrociepłowni Żerań i Siekierki wskaźnik ten wzrasta nawet do 85%. Oznacza to, że produkcja energii elektrycznej wiąże się tam z wytwarzaniem około 430 kg/1 MWh.
W takich warunkach przejechanie Mitsubishi i-MiEV jednego kilometra oznacza emisję do atmosfery 58 gramów CO2. To wyraźnie mniej niż w przypadku najbardziej ekologicznych samochodów wykorzystujących silnik spalinowy. W tej kategorii rekordzistką jest Toyota Prius z wynikiem 89 gramów na kilometr. Korzystanie z pojazdów elektrycznych daje też dodatkową korzyść. Produkcja zasilającej ich energii ogranicza się jedynie do elektrowni. Tam, przy zastosowaniu nowoczesnych filtrów, można ograniczyć ilość dostających się do atmosfery pyłów i zanieczyszczeń. W przypadku samochodów na tradycyjne paliwo, spaliny nie mogą być poddane tak zaawansowanemu procesowi filtrowania.
W Polsce używanie samochodów elektrycznych w największym stopniu przekłada się na pozytywne dla środowiska efekty w miastach, które korzystają z nowoczesnych elektrowni. Sytuacja zupełnie inaczej przedstawia się w krajach, które ograniczyły wykorzystanie węgla do produkcji energii elektrycznej. Dla przykładu, przy obliczeniach metodą „od szybu do koła”, i-MiEV użytkowany we Francji emituje CO2 na poziomie zaledwie 11 gramów na kilometr.
tb/