Sądny dzień. Rozbiją "gang dyfuzorów"?

Obraz
Źródło zdjęć: © AFP

Już dziś w Paryżu mogą rozstrzygnąć się losy walki o mistrzostwo świata Formuły 1 w sezonie 2009. Jeśli Światowa Rada Sportów Motorowych FIA uzna, że stosowane przez zespoły Brawn GP, Toyota i Williams dyfuzory są legalne, wówczas trudno będzie komukolwiek pokonać stajnię Rossa Brawna.

Jeśli FIA zabroni stosowania kontrowersyjnego podwójnego dyfuzora, Robert Kubica i trzynastu innych kierowców odzyskają pół sekundy straty na okrążeniu do zespołów, które korzystały z tego rozwiązania. Bolid Polaka z dnia na dzień wjedzie do czołówki, a nasz kierowca zacznie się liczyć w walce o zwycięstwa.

- Od decyzji podjętej w Paryżu będą zależeć losy mistrzostwa świata - mówił w Malezji Fernando Alonso. Trudno nie przyznać mu racji. "Gang dyfuzorów" w dwóch pierwszych wyścigach sezonu był zdecydowanie najszybszy, a już Brawn GP nie miało sobie równych. Rubens Barichello i Jenson Button, którzy w zeszłym sezonie tłukli się w ogonie stawki, teraz są najszybsi.

Jeśli komisja FIA uzna, że rację mają protestujące zespoły BMW, Ferrari, Red Bull i Renault, wówczas układ sił po pierwszych dwóch wyścigach całkowicie się zmieni. Kierowcy Brawn GP, Toyoty i Williamsa zostaną zdyskwalifikowani, a ich bolidy będzie trzeba przeprojektować.

Jeśli z kolei, co chyba bardziej prawdopodobne, "gang dyfuzorów" wyjdzie z tej próby sił zwycięsko, wówczas uważani przed sezonem za faworytów Robert Kubica, Felipe Masssa czy Kimi Raikkonen będą w niezwykle trudnej sytuacji. Obecny lider klasyfikacji generalnej Jenson Button stanie się niemal pewnym kandydatem do mistrzostwa świata.

Kubica będzie musiał długimi miesiącami czekać, aż inżynierowie przeprojektują jego bolid i powielą rozwiązanie Brawn GP, Toyoty i Williamsa. Gdy w końcu im się to udał, tytuł mistrzowski będzie już nieosiągalny.

Asem w talii protestujących ekip może okazać się inżynier Ferrari Rory Byrne, który skonstruował wszystkie mistrzowskie bolidy Michaela Schumachera. Uważa on, że podwójne dyfuzory łamią punkt 3.12.5 regulaminu technicznego. - Ten przepis został ustanowiony 14-15 lat temu i przez ten czas wszyscy interpretowali go w ten sam sposób - tłumaczy znany inżynier.

WP.PL/Przegląd Sportowy

Wybrane dla Ciebie
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Inteligentne wsparcie w autoDNA. Chatbot Vincent pomoże sprawdzić auto
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Harley Harleyowi nierówny, czyli sprawdziłem, co oferują Amerykanie
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Konrad Dąbrowski na podium Rajdu Maroka
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Nowa Honda CB1000F spodoba się wielbicielom stylu retro
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Wideo: Motorowerzysta "kaskader" uciekał przed policją. Miał kilka powodów
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Odświeżony Barton B-Max już w sprzedaży. Użytkownicy docenią zmiany
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Kawasaki Z1100 na 2026 r. Jeszcze więcej emocji
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Ducati prezentuje nowe modele Diavel V4 RS i Multistrada V4 RS
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Pierwsza jazda: Suzuki GSX-8T i GSX-8TT - takich motocykli chcemy
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Voge DS800 Rally: Nowy motocykl adventure już w Polsce
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Baggery na MotoGP. Amerykańskie wyścigi stają się globalne
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy
Wielki festiwal motocyklowy już niedługo. Kolejna edycja słynnej imprezy