Saab rodem z Turcji?
*Szwedzkie konsorcjum National Electric Vehicle Sweden sprzedało tureckiej Radzie Badań Naukowych i Technologicznych (TUBITAK) technologię produkcji modelu SAAB 9-3. NEVS jest właścicielem aktywów Saab Automobile AB nabytych z masy upadłościowej firmy. *
Jak zaznaczyli sami nabywcy, nie jest jednak ich intencją wskrzeszenie produkcji pojazdów szwedzkiej marki w Turcji. Kupiona technologia ma posłużyć do skonstruowania i uruchomienia seryjnej produkcji nowego samochodu pod marką turecką. Nowe auto będzie dziedziczyć co najmniej 85 proc. podzespołów z modelu 9-3. W ramach handlowej umowy, NEVS przeszkoli inżynierów znad Bosforu w systemach i niezbędnych technologiach związanych z wytwarzaniem tego modelu.
Według przedstawicieli tureckiego rządu, prace nad stworzeniem nowego „narodowego” samochodu trwają od kilku lat i obecnie instytucje mają do wyboru jedynie dwie drogi – albo doprowadzić projekt do skutku samodzielnie, co zajmie jeszcze 3 do 5 lat i będzie kosztowało ok. miliarda dolarów, albo kupić technologię i rozpocząć kooperację z jednym z uznanych producentów. Zakupiona platforma Saaba 9-3, posłuży do jej dalszego rozwoju i opracowania kolejnych modeli aut. Ze szczególną uwagą mają być realizowane projekty dotyczące samochodów elektrycznych o dużym zasięgu.
Niemal równocześnie z informacją o podpisanej umowie (negocjacje trwały ponad pół roku), TUBITAK zaprezentował prototyp zamaskowanego auta już zbudowanego w oparciu o model 9-3. Chociaż stylizacyjnie zdecydowanie bliżej mu do Cadillaca BLS, który dzielił swoją architekturę ze szwedzkim sedanem (oba, m.in. wraz z Oplem Vectra, zbudowane były na platformie GM Epsilon).
Przedstawiciele tureckich władz planują uruchomienie produkcji nowego, narodowego auta do 2020 roku. Obecnie najpopularniejszymi autami w Turcji są „licencyjne” modele marki Tofas – spółki joint venture z włoskim Fiatem (FCA) – która zajmuje się również produkcją aut m.in. dla Citroena, Opla, Peugeota i oczywiście Fiata.
NEVS, będące od 2012 r. właścicielem masy upadłościowej po bankructwie Saaba, nie może jednak używać nazwy marki na swoich produktach. W 2014 roku zgodę na to cofnął zbrojeniowy koncern SAAB Group, który do 1990 r. był właścicielem spółki Saab Automobile, przejętej następnie przez General Motors. NEVS (obecnie sam zagrożony bankructwem) skoncentrował się na opracowaniu samochodów elektrycznych w oparciu o konstrukcję modelu 9-3. Później prowadził rozmowy z inwestorami chińskimi i indyjskimi na temat przejęcia spółki. W tym roku podpisano umowę w ramach której w chińskiej fabryce w Tanjin ma rozpocząć się produkcja pojazdów elektrycznych przeznaczonych na tamtejszy rynek. Nie ma natomiast żadnych informacji, czy wznowiona zostanie produkcja samochodów w szwedzkim Trollhattan.