SAAB 900 NG
Lata produkcji | 1993 - 1998 |
Dostępne wersje nadwoziowe | kabriolet; hatchback |
Silniki | 2.0 Turbo (185KM) |
Skrzynie biegów | manualna; automatyczna |
Rozstaw osi (mm) | 2601 |
Długość (mm) | 4638 |
Szerokość (mm) | 1712 |
Wysokość (mm) | 1435-1438 |
Marki | |
Model |
Saab 900 NG, czyli drugiej generacji, to samochód osobowy zaliczany do segmentu D, czyli klasy średniej, w grupie aut premium. To następca pierwszej generacji modelu Saab 900 i poprzednik modelu Saab 9-3. Projekt gotowy był w zasadzie już w 1991 roku, ale brak finansowania spowodował, że wstrzymano wprowadzenie go do produkcji seryjnej. Dopiero zastrzyk finansowy nowego właściciela Saaba, czyli koncernu General Motors, spowodował, że w 1993 roku można było wprowadzić model nowej generacji. O ile poprzednik był autorską konstrukcją Saaba, o tyle 900 NG korzystał z rozwiązań partnera GM, a dokładniej czerpał z technologii platformy podłogowej (GM2900) Opla Vectry i Opla Calibry. Nadwozie i jej stylistykę jednak utrzymano w duchu poprzednika. Zachowano klasyczną linię boczną, a nawet kształty lamp, choć cała sylwetka zyskała nowoczesne, obłe kształty. Sama produkcja tego modelu poddana została reorganizacji. Poprzednik (jeden egzemplarz) powstawał w 100 godzin, natomiast nowy Saab 900 zjeżdżał z taśmy zaledwie
po 30 godzinach pracy. Występował w trzech wersjach nadwoziowych, jako: 3- i 5-drzwiowy hatchback oraz jako 2-drzwiowy kabriolet. Pod maską znajdowały się silniki o pojemności od 2 do 2.5 litra i mocach od 131 do 185 KM. W 1998 roku Saab zdecydował się zmienić nazwę tego modelu na Saab 9-3, który de facto był jedynie nieco zmodernizowanym Saabem 900. Produkcję tego modelu zakończono w 1998 roku, choć pod nazwą 9-3 istniał jeszcze na rynku do 2002 roku.