W 2006 roku model 9-3 zdobył złotą nagrodę w kategorii bezpieczeństwa „Top Safety Pick – Gold Award” (Złota nagroda „Najbardziej bezpieczny”) i otrzymał podwójną nagrodę „Double Best Pick” („Podwójnego Zwycięzcy”) w testach zderzeniowych w 2005 roku. W 2007 roku Saab 9-3 Sport Sedan zdobył kolejne wyróżnienie, pomimo coraz ostrzejszych kryteriów.
Instytut wydaje ocenę dobry, akceptowany, marginalny lub słaby w oparciu o wyniki prowadzonych przy dużej szybkości przednich i bocznych testów zderzeniowych plus badań foteli/zagłówków pod kątem zabezpieczenia kręgosłupa szyjnego. Zwycięzcy muszą uzyskać oceny dobre we wszystkich trzech kategoriach a, co jest nowością w 2007 roku, pojazdy muszą być wyposażone w elektroniczny system stabilizacji toru jazdy. Adrian Lund, prezes IIHS przyznaje, że to nowe kryterium utrudnia zdobycie nagrody, ale jego celem było zachęcenie producentów do podwyższania poziomu bezpieczeństwa.
„Saab 9-3 po raz drugi z rzędu otrzymuje nagrodę Instytutu w kategorii bezpieczeństwo”, powiedział Adrian Lund. „Biorąc pod uwagę fakt, że kryteria są ostrzejsze niż w roku ubiegłym, osiągnięcia modelu 9-3 są imponujące”.
Instytutu Bezpieczeństwa Drogowego to organizacja badawcza, sponsorowana przez towarzystwa ubezpieczeniowe. Badania koncentrują się na przeciwdziałaniu trzem czynnikom obecnym w wypadkach drogowych (ludzki, samochodowy i środowiskowy) i na działaniach zmierzających do ograniczenia strat, które następują przed wypadkiem, w jego trakcie i po nim.
Źródło: General Motors