Trwa ładowanie...
d1l7nml
03-03-2014 13:07

Rynkowe hity z kratką

d1l7nml
d1l7nml

Przedsiębiorcy od początku 2014 roku mogą otrzymywać zwrot pełnego podatku VAT za niektóre samochody. W praktyce oznacza to oszczędności na poziomie kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych. Jakie modele cieszą się największą popularnością?

Obecne przepisy przewidują, że zwrot podatku VAT należy się za pojazdy spełniające warunki homologacji N1. Są one rejestrowane jako ciężarowe - tego parametru nie będzie dało się już nigdy zmienić - i nie zawsze muszą mieć kratkę. Regulacje określają, że w przypadku aut osobowych homologację N1 może otrzymać pojazd umożliwiający załadunek towaru przez klapę, albo też tylne lub boczne drzwi. Dodatkowo wysokość otworu ładunkowego musi wynosić nie mniej niż 60 cm w przypadku samochodu z jednym rzędem siedzeń i 80 cm dla pojazdu z dwoma rzędami siedzeń lub ich większą liczbą. Kolejny warunek to minimalna długość przestrzeni bagażowej względem rozstawu osi. Dla aut z jednym rzędem siedzeń ma wynosić on minimalnie 40 proc., a dla tych, które mają więcej rzędów, przynajmniej 30 proc. Takich warunków nie spełnią wszystkie modele dostępne na polskim rynku.

Instytut Badań rynku Samochodowego SAMAR sprawdził, jakie samochody „z kratką” były najbardziej popularne w styczniu i lutym 2014 roku. Najczęściej kupowany jest Volkswagen Passat (889 sztuk), a zaraz za nim uplasował się Volkswagen Tiguan (756 szt.). Tylko te dwa modele dały Volkswagenowi około trzydziestoprocentowy udział w rynku. Na dalszych miejscach znalazły się: Toyota Auris (650 szt.), Volvo XC60 (434 szt.), Toyota Avensis (396 szt.), Ford Focus (367 szt.), Skoda Superb (284 szt.), BMW X3 (212 szt.) oraz Audi Q5 (149 szt.).

Ci, którzy nie zdecydują się na zakup samochodu z kratką w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2014 roku, będą mogli skorzystać z innego rodzaju ulgi. Przepisy, mające wejść w życie 1 kwietnia, będą uprawniały do odpisu stu procent VAT-u w przypadku samochodów wykorzystywanych wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej lub 50 proc. podatku, jeśli auto używane jest również do celów prywatnych. W drugim z tych przypadków samochód nie będzie jednak musiał mieć kratki, bez znaczenia będzie również jego ładowność. Nowością będzie również możliwość odliczenia połowy wysokości podatku VAT za paliwo.

Źróło: Samar

tb, moto.wp.pl

d1l7nml
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1l7nml
Więcej tematów