Ruszyła produkcja chińskich aut hybrydowych
W Kraju Środka rozpoczęła się produkcja pierwszego chińskiego modelu z napędem hybrydowym. Pionierem został van Changan Jiexun, w wersji eksportowej oznaczony symbolem CV11. Prace rozwojowe i przygotowanie produkcji zajęły koncernowi Changan Automobile aż sześć lat. Zgodnie z zapowiedziami prezesa Xu Liuping, 10 egzemplarzy zostanie podarowane dla obsługi igrzysk olimpijskich. Chińska firma współpracuje w Chinach z Fordem, Suzuki i Mazdą.
Nie zostały opublikowane parametry techniczne pojazdu, ale wiadomo że jego atutem jest 20% mniejsze zużycie paliwa oraz norma emisji spalin Euro 4. Chiński koncern zainwestuje ponad 40 mln USD w dalsze prace rozwojowe i zwiększenie poziomu produkcji. W planach firmy jest również stworzenie nowego ośrodka badań i rozwoju w Japonii, który dołączy do trzech już egzystujących ośrodków (Chongqing, Szanghaj, Turyn). Wraz z jednostkami hybrydowymi, powstawać będą dwa nowe silniki benzynowe o poj. 1.0 i 1.8 litra wykorzystujące technikę zmiennych faz rozrządu.
Changan CV 11 został zaprojektowany przez włoskie biuro stylistyczne IDEA. Producent szczyci się tym, że nowy van zawiera aż 112 patentów - 1 wynalazek, 28 praktycznych dotyczących "modelowania" wnętrza i 83 dotyczące wyglądu zewnętrznego. Atrakcyjny design, dobre osiągi, wysokie bezpieczeństwo, komfort jazdy, uniwersalne wnętrze i dbałość o naturalne środowisko to największe zalety CV11. Według obietnic producenta, samochód spełnia globalne wymagania jakościowe, przez co stał się najbardziej atrakcyjnym vanem chińskim.
Samochód jest przeznaczony do przewozu maksymalnie siedmiu osób. Wymiary pojazdu: dł/sze/wys, odpowiednio: 4445/1768/1640 mm. Podstawowym źródłem napędu jest 2-litrowy silnik benzynowy o mocy 139 KM (186 Nm). Ceny zostaną opublikowane w najbliższy weekend. W 2006 roku sprzedaż pojazdów klasy MPV wzrosła o 33,7%, do 150 000 sztuk i udziale w rynku na poziomie 3,66%. Przewiduje się, że do 2010 roku sprzedaż w tym segmencie zwiększy się do 400 000 sztuk.
Trzeba podkreślić, że model ten powstaje przy współpracy z partnerską firmą Jiangling Motor, która jest właścicielem marki Landwind. Bliźniaczy model Fengshang (Fashion) wcześniej trafił na rynek, ale oferowany jest tylko z konwencjonalnym źródłem napędu.