W czwartek pierwsi pasażerowie przejechali Szczecińskim Szybkim Tramwajem z lewo- do prawobrzeżnej części miasta. Inwestycja kosztowała blisko 190 mln zł, z czego ok. 86 mln zł to unijne dofinansowanie.
Nowa linia obejmuje 8 km torów tramwajowych, nowe przystanki, estakady, kładki oraz drogi.
"Cieszymy się, że w końcu po tylu latach oczekiwań połączyliśmy linią tramwajową lewobrzeże i prawobrzeże Szczecina. To historyczny moment" - powiedział prezydent Szczecina Piotr Krzystek.
Torowisko biegnie m.in. po estakadzie wykonanej w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę. W ramach inwestycji wybudowano także wiadukty nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich.
Pierwsze koncepcje połączenia prawobrzeża Szczecina z centrum i dalej z Policami powstały jeszcze w latach 70. ub. wieku.
W 1994 r. Szczeciński Szybki Tramwaj trafił do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dzięki czemu zarezerwowano tereny pod jego przebieg. Pięć lat później zatwierdzono nową koncepcję szybkiego tramwaju i wytyczono jego trasę, która nieco różniła się od tej z lat 70.
W 2003 r. otwarto jeden z najdroższych elementów inwestycji, a więc Most im. Pionierów Miasta Szczecina, którego część przeznaczono dla szybkiego tramwaju. W październiku 2008 r. miasto otrzymało rekomendację dla dofinansowania inwestycji z Unii Europejskiej. W kwietniu 2013 r. podpisano umowę na budowę.
W budżecie miasta przeznaczono pieniądze na opracowanie koncepcji następnego etapu szybkiego tramwaju, są m.in. pomysły, by nie była to - jak wcześniej zakładano - jedna linia, ale rozgałęziona na osiedla mieszkaniowe. Dopiero po opracowaniu wstępnej koncepcji zapadną decyzje w sprawie projektu i ewentualnej budowy.