Ruszy nowa sieć tanich stacji
Lotos postanowił uruchomić nową sieć stacji paliw pod nazwą Optima. Mają one stać się konkurencją dla marki Bliska należącej do Orlenu. Nowa sieć ma być odpowiedzią na rosnące ceny paliw i coraz częstsze zmiany przyzwyczajeń klientów, którzy szukają tańszych alternatyw.
- Pierwsze stacje pod szyldem Lotos Optima pojawią się już w drugiej połowie roku - mówi Maciej Szozda, wiceprezes zarządu i dyrektor ds. handlu Grupy Lotos S.A. Nowe stacje mają pomóc gdańskiej firmie zdobyciu 10 proc. rynku do końca 2015 roku. Lotos na podstawie badań określił 3 segmenty rynkowe przeznaczone dla różnych klientów kupujących paliwa. Najbardziej wymagający, korzystający ze stacji premium, oczekują, że oprócz paliwa będą mogli skorzystać z wielu innych usług. Segment B skierowany jest do klientów, którzy też są nastawieni na jakość i obsługę, ale zwracają większą uwagę na ceny i są w stanie zrezygnować z niektórych usług dodatkowych. Ostatni segment C to grupa korzystająca ze stacji bezobsługowych i znajdujących się przy sklepach. Lotos Optima ma być siecią skierowaną do klientów z segmentu B.
Segment ekonomiczny nastawiony na wartość, to dziś najdynamiczniej rozwijająca się i najbardziej perspektywiczna cześć rynku. Jednocześnie obserwuje się duże nasycenie stacjami premium oraz stopniowe spowolnienie rozwoju stacji samoobsługowych i przymarketowych. Stacje Segmentu B mają się różnić głównie ograniczeniem asortymentu dostępnego w sklepie i niewielką ofertą gastronomiczną. Na stacjach tego typu raczej nie znajdziemy myjni, czy restauracji. Jako największych konkurentów w tej gałęzi rynku Lotos przedstawia stacje Bliska i Lukoil. Cały czas szybko rośnie liczba klientów, którzy świadomie szukają najtańszej oferty (na ogół w okolicy miejsca zamieszkania).
Wiele osób zastanawia jak to możliwe, że na niektórych stacjach ceny są o tyle niższe. Różnica nie dotyczy jakości samego paliwa - jest ono takie samo jak na droższych stacjach. Lotos informuje dlaczego nowa sieć będzie mogła sprzedawać paliwo po niższych cenach. Koszt otwarcia stacji benzynowej typu premium, czyli oferującej wszelkie udogodnienia, wynosi około 3-4 mln zł. Powstanie każdej nowej stacji Lotos Optima ma kosztować niewiele ponad 1 mln zł. Ponieważ jednak stacje dla klientów segmentu B nie będą reklamowane w takim samym stopniu, to Lotos postanowił umieszczać swoje logo również na tańszych stacjach.
sj