557 mln zł ma kosztować budowa pierwszego odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia (AOW). W czwartek wojewoda dolnośląski Krzysztof Grzelczyk wydał pozwolenie na budowę 13-kilometrowego fragmentu trasy.
Pozwolenie na budowę dotyczy południowej części AOW, od Łącznika Kobierzyce do Węzła Lotnisko. Droga będzie miała 2, a miejscami 3 pasy ruchu.
Jak wyjaśnił podczas czwartkowej konferencji prasowej dyrektor wrocławskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) Wojciech Sozański, koszt budowy całej obwodnicy wyniesie ok. 2 mld 800 mln zł. Część północna warta jest 1 mld 400 mln zł, a most na rzecze Widawa - 555 mln. Natomiast 400 mln zł to koszt prac przygotowawczych, w tym np. archeologicznych.
Koszt budowy obwodnicy będzie pokryty z budżetu państwa. "Przetargi na oba odcinki zostały już ogłoszone. Prace przygotowawcze na odcinku południowym trwają. Mamy nadzieję, że jego budowa ruszy w listopadzie lub grudniu tego roku. Prace na tym odcinku i jednocześnie na całej AOW powinny zakończyć się w ciągu 2,5 roku od momentu rozstrzygnięcia przetargu" - powiedział Sozański.
Projektowane na południowym odcinku AOW węzły Kobierzyce, Nowa Wieś, Cesarzowice i Lotnisko mają pozwolić na bezkolizyjne skomunikowanie drogi z autostradą A4 oraz z drogami wojewódzkimi i powiatowymi. Łącznie w projekcie zaplanowano 21 obiektów inżynierskich, jak np. wiadukty i mosty.
We wrześniu do Dyrekcji ma trafić wniosek o pozwolenie na budowę północnego odcinka AOW. Natomiast pozwolenie na budowę mostu autostradowego wydano w kwietniu br. Jak tłumaczył Sozański, most ma mieć ok. 2 km długości i najwyższe w Polsce, 140-m pylony. (PAP)