Dwa lata po debiucie pięciodrzwiowego SX4, firma Suzuki proponuje czterodrzwiową wersję tego modelu.
Zgrabny SX4 z "kufrem" (pojemność 510 l) ma szansę stać się ulubieńcem polskich kierowców, którzy doceniają przecież auta tego typu. Nadwozie Suzuki, do środkowego słupka jest identyczne jak w dobrze znanym hatchbacku. Uwagę zwraca natomiast wysokość samochodu. Jest ona spora (1545 mm), co zapewnia bardzo dużo wolnej przestrzeni nad głowami pasażerów. Uroku dodają - będące w wyposażeniu standardowym odmiany GS - obręcze z lekkich stopów.
Przedział pasażerski jest obszerny i solidnie wykończony. Kokpit wykonano z przyzwoitych, jak na tę klasę, materiałów i porządnie je zmontowano. Nie można mieć jakichkolwiek zastrzeżeń co do czytelności tablicy przyrządów czy ergonomii. Fotele kierowcy i pasażera są wygodne - odpowiednio duże, dobrze wyprofilowane i sprężyste. Dodatkowo fotel kierowcy ma regulację wysokości. Bardzo praktycznym rozwiązaniem są okienka za przednimi słupkami, które w znaczący sposób poprawiają widoczność np. podczas parkowania. Tylne fotele są umieszczone wyżej od przednich.
Sedan SX4 ma napędzane przednie koła, a w ofercie dostępny jest tylko jeden silnik. Mowa o benzynowej jednostce o pojemności 1.6-litra i mocy 107 KM. Na brak "pary" nie można więc narzekać, tym bardziej, że spalanie nie zrujnuje właścicielowi portfela (średnio 7 l/100 km). Ze zużyciem o około 1 litra więcej na każde 100 przejechanych kilometrów będą musieli natomiast liczyć się amatorzy jazdy bez pedału sprzęgła. Automatyczna, 4-biegowa przekładnia kosztuje dodatkowo 6000 zł (niedostępna z podstawową wersją wyposażeniową), ale znacznie zwiększa płynność jazdy.
Na pochwałę zasługuje układ jezdny samochodu. Zastosowano typowy dla tej klasy układ zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, a z tyłu belkę skrętną. Dzięki temu auto o stosunkowo niewielkim rozstawie osi (2500 mm) zaskakująco komfortowo pokonuje wszelkie nierówności nawierzchni. Do charakteru samochodu dobrze dobrano także siłę wspomagania układu kierowniczego. Podczas manewrów na parkingu kierowca nie musi się męczyć, a jednocześnie nawet w szybko pokonywanych zakrętach zachowuje poczucie pełnej kontroli nad pojazdem.
Cenę podstawowej wersji Suzuki SX4 Sedan w odmianie GLX ustalono na 51 900 zł.
Na liście wyposażenia standardowego znajduje się m.in. wspomaganie układu kierowniczego, manualna klimatyzacja, radioodtwarzacz z CD/MP3 i sześcioma głośnikami, elektrycznie sterowane wszystkie szyby, elektrycznie regulowane i podgrzewane lusterka oraz cztery poduszki powietrzne. Jest więc wszystko, co tak naprawdę potrzebne, ale na tym nie koniec.
Oto dopłacając zaledwie 5000 zł otrzymujemy wersję GS bogatszą o przyciemnione szyby w tylnej części nadwozia, kierownicę obszytą skórą, przednie światła przeciwmgielne, system kluczyka elektronicznego, podgrzewane fotele przednie, klimatyzację automatyczną, boczne kurtyny powietrzne, system kontroli trakcji oraz 15-calowe aluminiowe felgi. Kolejne 6000 zł dopłaty to już rewiry wersji wyposażonej w "automat", oznaczonej przez producenta jako GS A/T (62 900 zł). Trzeba przyznać, że przy tak szczodrym wyposażeniu, ceny nowego SX4 wydają się bardzo atrakcyjne.
Jakub Sandecki
wydanie internetowe: www.motobiznes.pl