Rozstrzygnięto przetarg na projekt DTŚ Katowice-Jaworzno
Rozstrzygnięto przetarg na projekt wschodniego odcinka Drogowej Trasy Średnicowej z Katowic do Jaworzna. Za ponad 2,2 mln zł wykonają go firmy Egis i Inkom - podał w poniedziałek Urząd Miasta w Jaworznie.
Budowa 14-kilometrowego odcinka drogi ma rozpocząć się w 2016 r., a zakończyć do 2018 r. Koszt inwestycji to ok. 900 mln zł.
Informację o rozstrzygnięciu przetargu na wykonanie projektu DTŚ-Wschód przekazał w poniedziałek PAP Tomasz Tosza z Urzędu Miasta w Jaworznie. To jaworznicki samorząd rozpisał konkurs, z upoważnieniem władz Sosnowca i Mysłowic, przez które będzie przebiegała DTŚ.
"W ramach dokumentacji otrzymamy studium transportowe, dokumentację środowiskową oraz koncepcję programowo-przestrzenną, która później posłuży do ogłoszenia przetargu" - powiedział Tosza. Zgodnie z planami wzdłuż DTŚ powstanie droga dla rowerów, w przyszłości będzie też mogło tamtędy prowadzić torowisko tramwajowe.
Umowa na wykonanie projektu zostanie podpisana 20 sierpnia. Pełna dokumentacja, która umożliwi rozpoczęcie budowy ma być skompletowana w połowie przyszłego roku. Najdalej na początku 2016 r. mają zostać ogłoszone przetargi na prace budowlane, które mają potrwać dwa lata.
DTŚ ma odciążyć centrum Mysłowic, mieszkańcom Jaworzna skrócić dojazd do centrum aglomeracji, a mieszkańcom Sosnowca zagwarantować alternatywny dojazd do Katowic. Dziś trzypasmowy odcinek drogi łączący Katowice z Sosnowcem należy do najbardziej obciążonych tras w kraju.
Budowa tej części DTŚ zostanie podzielona na dwa siedmiokilometrowe etapy. Pierwszy odcinek będzie wiódł od strony Katowic do węzła Jęzor na granicy Jaworzna i Sosnowca. Z kolei drugi etap będzie prowadził od Mysłowic do węzła Bór w Sosnowcu. Pierwszy odcinek, finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego, ma kosztować ok. 300 mln zł, a drugi, który powstanie dzięki kontraktowi terytorialnemu, ok. 600 mln zł.
Drogowa Trasa Średnicowa to najważniejsza, obok odcinka autostrady A4, arteria drogowa w aglomeracji katowickiej. Wytyczona możliwie w pobliżu centrów miast obsługuje ruch lokalny. Uzupełnia tym samym równoległą autostradę A4, przeznaczoną dla ruchu tranzytowego.
Budowa DTŚ to największa inwestycja realizowana przez śląskie samorządy. Dotychczas wydano na nią 2,8 mld zł. Bezkolizyjną, na większości odcinków trzypasmową trasą można obecnie przejechać od Katowic do granicy z Gliwicami, czyli ponad 20 km. W ostatni weekend otwarto dwa ostatnie odcinki w Zabrzu, trwają prace nad odcinkami G1 i G2 w samych Gliwicach.