Rozpoczął się Mondial de l'Automobile 2012
Jesteśmy w Paryżu, gdzie z samego rana, konferencją prasową koncernu Suzuki i premierą koncepcyjnego modelu SUV-a tej marki o nazwie S-Cross, rozpoczął się Salon Samochodowy w Paryżu. Do końca roku w Europie nie będzie już większej i ważniejszej imprezy. O rozmachu, z jakim zorganizowano tegoroczny Salon Samochodowy w stolicy Francji, najlepiej świadczą liczby. Zgromadzono wystarczającą ilość samochodów, by wypełnić nimi 9 hal centrum targowego Porte de Versailles, o łącznej powierzchni 96 000 m kw. Tegoroczna wystawa potrwa 18 dni. Jej przebieg relacjonuje 13 000 dziennikarzy ze 103 krajów świata. Nic dziwnego, że wszystkie liczące się, światowe koncerny motoryzacyjne chcą zaprezentować się tu jak najlepiej. Dlatego właśnie, pomimo trwającego kryzysu, w tym roku przygotowano tak wiele premier.
Stworzony w 1898 roku, Międzynarodowy Salon Samochodowy w Paryżu jest największą imprezą tego typu na świecie. Ustępuje mu nawet, uznawany za najważniejsze wydarzenie w motoryzacyjne, Salon Samochodowy w Genewie. W rekordowym, 2010 roku, imprezę odwiedziło ponad 1,2 mln widzów.
Jak co roku, w noc poprzedzającą targi, Grupa Volkswagena prezentuje dziennikarzom swoje nowości. To wielkie show i ogromne przedsięwzięcie logistyczne. Prezentacja jest filmowana w wynajętej hali widowiskowej Freyssinet, z użyciem najnowocześniejszego sprzętu i ma imponującą oprawę multimedialną. Liczna ekipa kamerzystów posługuje się sprzętem, którego nie powstydziłyby się największe telewizje informacyjne świata.Prezentację każdego z modeli poprzedzają występy artystów, przygotowane tak, że mogłyby z powodzeniem być jednym z elementów ceremonii otwarcia olimpiady.
Prezentacja poszczególnych samochodów jest atrakcyjniejsza, niż na targach. Auta najpierw są prezentowane w ruchu, a dopiero po chwili, statycznie. W tym roku mogliśmy podziwiać koncepcyjny model Porsche Sport Turismo e-hybrid, a także wdrożone do produkcji modele, jak 911 Carrera 4S.
Po raz pierwszy w prezentacji pojazdów z Grupy Volkswagena wziął udział niedawno przejęty przez Niemców, legendary producent motocykli z Włoch - firma Ducati. W hali Freyssinet mogliśmy zobaczyć model Mulitistrada I200S Pikes Peak Special Edition, intrygujący rozwiązaniami konstrukcyjnymi i stylistyką.
Wśród samochodów marzeń też dominowali włosi, ze swoimi nowymi modelami Lamborghini Gallardo LP 560-4 z napędem na obie osie, LP 570-4 Edizione Tecnica oraz LP 570-4 Superleggera i LP 570-4 Spyder Performant.Jak zgrabnie to ujął szef Lamborghini, Stephan Winkelmann: "Nie sprzedajemy samochodów. Sprzedajemy marzenia".
Wisienką na torcie w premierowej sekcji supersamochodów była specjalna wersja Bugatti Veyrona 16.4 Grand Sport Vitesse "Le Ciel Californien". Ten niezwykły samochód za astronomiczne pieniądze znalazł już swojego nabywcę. Pomimo kryzysu, prognozy dla rozwoju rynku luksusowych samochodów za największe pieniądze i z najwyższej półki są bardzo obiecujące.
W grupie samochodów za rozsądniejszą cenę ciekawie prezentuje się najnowszy model Audi A3 Sportback, który jest minimalnie większy od poprzednika. Za sprawą lekkiej konstrukcji udało się zredukować ciężar tego kompaktowego, pięciodrzwiowego modelu o 90 kg.
Nowe Audi A3 Sportback zostało wydłużone do 4310 mm. Jego szerokość to 1780 mm, a wysokość 1425 mm. Najważniejszą różnicą jest większy o 58 mm rozstaw osi, który zapewnia dodatkowe miejsce we wnętrzu, dzięki czemu nowe A3 jest wygodniejsze i bardziej przestronne.Na początek pod maskę trafi silnik TDI lub jeden z dwóch silników TFSI. Nieco później gama zostanie poszerzona o dwa silniki diesla i dwie jednostki benzynowe.
Seat próbował uwieść publiczność nowym Leonem, którego największym atutem jest ciekawa stylistyka karoserii i charakterystyczny kształt reflektorów. Ta nowa linia Seata ma większe szanse by się przyjąć, ale czas pokaże, czy była to dobra decyzja. Seat chce wrócić do gry również za sprawą lepszej jakości wykończenia wnętrza i dzięki zastosowaniu bogatszego wyposażenia.
Swoje zasłużone miejsce w prezentacji miał także najnowszy Volkswagen Golf, pierwszy model, zbudowany w oparciu o nową modułową platformę MQB. Jest to specjalna płyta podłogowa, która może być wydłużana lub skracana w taki sposób, aby stworzyć na niej modele od miejskiego Polo, po dużego Passata. Stylistycznie nowy Golf mocno przypomina swoich poprzedników. Projektanci sami podkreślają, że wygląd tego popularnego Volkswagena ma być konsekwentny, konserwatywny i ponadczasowy. Siódma generacja Golfa jest o 100 kg lżejsza od poprzedniej, co ma zagwarantować nie tylko lepsze osiągi, ale i mniejsze spalanie.
Pod tym względem nie ma sobie równych nowy Volkswagen Golf VII BlueMotion. Wyposażony w silnik 1.6 TDI spala, według producenta, jedyne 3,2 l/100 km, co daje mu teoretyczny zasięg ponad 1500 km. Taki wynik uzyskano dzięki lżejszemu nadwoziu, poprawionej aerodynamice i zastosowaniu nowego, oszczędniejszego silnika. Ta wersja ma się pojawić na rynku latem 2013 roku.
Wśród premier Volkswagena pokazano również przygotowany z myślą o weekendowych, rodzinnych wypadach za miasto model Cross Cadddy z podwyższonym zawieszeniem.
Oczywiście, nie mogło tu zabraknąć nowej Skody Rapid, która jest uzupełnieniem palety modelowej czeskiej marki. Wpasowuje się pomiędzy Fabię i Octavię. Wymiary nowej Skody to 4,48/1,71/1,46 m. Bagażnik ma wiodącą w swojej klasie pojemność aż 550 l. Na polskim rynku auto będzie dostępne w pięciu wersjach silnikowych. Jednostki benzynowe to 1,2 MPI (75 KM) oraz 1,2 TSI o mocy 85 lub 105 KM. Najmocniejszy będzie turbodoładowany, czterocylindrowy silnik 1,4 TSI (122 KM). Pod maską Rapida będzie również mógł znaleźć się silnik Diesla 1,6 TDI (105 KM).
Tyle o premierach Grupy Volkswagena. Od dziś na Salonie w Paryżu będzie można zobaczyć całe mnóstwo innych, bardzo ciekawych modeli. Grand Vitara i SX4 już nie wystarczają Suzuki. Podczas tegorocznych targów japońska firma zaprezentuje nowość z najmodniejszej obecnie, motoryzacyjnej półki. S-Cross będzie niewielkim SUV-em do miasta.
Kia uzupełnia gamę nowej generacji modelu Cee'd. Wersja 3-drzwiowa (nazywana Pro_Cee'd) nie jest tylko hatchbackiem, który ma o jedną parę drzwi mniej. Od przedniego słupka samochód został mocno przestylizowany. Linia dachu jest bardziej sportowa, tylne błotniki mocniej zaakcentowane, a klapa bagażnika, wraz z lampami została zmieniona. Drobne zmiany stylistycznie nie ominęły też przedniej części Cee'da. Samochód otrzymał nowe światła przeciwmgielne, a chromowane elementy połączyły przednie światła z osłoną chłodnicy. Podobne zmiany przeszedł bliźniaczy Hyundai i30 w 3-drzwiowej wersji. Oprócz rodzinnego hatchbacka, Kia zaprezentowała model Carens, czyli rodzinnego minivana, bazującego na modelu Cee'd.
Chevrolet Trax to miejski SUV o długości 4,2 m, szerokości 1,7 m i rozstawie osi ponad 2,5 mm. Samochód charakteryzuje się mocno zarysowanymi liniami nadwozia. W kabinie znajdzie się miejsce dla pięciu osób oraz 358 l bagażu. W ofercie silnikowej znajdziemy jednostki benzynowe: turbodoładowaną o pojemności 1,4 i mocy 140 KM z momentem 200 Nm, wolnossącą o pojemności 1,6 l oraz wysokoprężny silnik o pojemności 1,7 l, mocy 130 KM i 300 Nm maksymalnego momentu obrotowego. We wszystkich wersjach napędowych znajdzie się system start/stop, zaś w silnikach 1,4 oraz 1,7, opcjonalnie będzie dostępna 6-biegowa przekładnia automatyczna oraz napęd AWD.
Opel prezentuje w Paryżu swojego najmniejszego mieszczucha. Wymiary auta, które ma konkurować z Audi A1, Mini oraz Citroenem DS3, to 3,7 m długościoraz 1,72 m szerokości. Trzydrzwiowa bryła została przygotowana z myślą o warunkach miejskich, a w środku zmieszczą się cztery osoby. Auto będzie początkowo oferowane z trzema jednostkami benzynowymi: 1,2 (70 KM), 1,4 (87 KM) oraz 1,4 w połączeniu z manualną, pięciobiegową skrzynią. Wszystkie auta będą mieć pakiet ecoFlex oraz system Start/Stop. W dalszym etapie producent planuje wprowadzenie do oferty kolejnych, turbodoładowanych silników z bezpośrednim wtryskiem, współpracujących z sześciobiegową skrzynią.
Z kolei Fiat Panda jest jedynym przedstawicielem segmentu A, oferującym napęd na cztery koła. Samochód ten ma łączyć wielkość auta miejskiego z możliwością jazdy w terenie. Podobnie jak w przypadku większych SUV-ów. Pod maską Pandy 4x4 będzie mógł się znaleźć jeden z dwóch znanych już silników: benzynowy 0.9 TwinAir o mocy 85 KM lub wysokoprężny 1.3 MultiJet II, oferujący 75 KM. W układzie napędowym zastosowano dwa mechanizmy różnicowe.
Ford proponuje europejskie wersje modelu Mondeo. W krajach Starego Kontynentu, oprócz sedana, dostępne będą też odmiany hatchback i kombi. Nadwozia te zostały zaprojektowane specjalnie z myślą o Europie.Podstawową jednostką w nowym Mondeo będzie mały, 1-litrowy, trzycylindrowy silnik EcoBoost. Dzięki turbodoładowaniu dostarcza 125 KM i 170 Nm momentu obrotowego. W ofercie znajdzie się też odmiana Mondeo HEV, czyli hybryda, dostępna jedynie jako sedan. Kolejną nowością Forda jest mały miejski SUV, EcoSport.
Toyota rusza do ofensywy w segmencie C, prezentując nową generację Aurisa. Zaprojektowana od podstaw karoseria wyróżnia się śmielszą i bardziej wyrazistą stylistyką oraz większą dynamiką. Auris będzie najniższym samochodem w segmencie C. Jego bryłę obniżono o 55 mm. Dzięki temu modelowi Toyota, jako pierwsza firma, zaoferowała nabywcom aut segmentu C możliwość wyboru jednego z trzech rodzajów napędu. Oprócz jednostki hybrydowej, będą mieli do wyboru dwa silniki diesla: 1.4 i 2.0 oraz dwa motory benzynowe o pojemności 1,33 i 1,6 l.
Kolejny, debiutujący w Paryżu supersamochód to, niestety, jedynie model koncepcyjny. Peugeot Onyx, wyposażony w elektryczno-spalinową hybrydę z silnikiem diesla, która łącznie oferuje aż 680 KM. Jednostka V8 o pojemności 3,7 l współpracuje z systemem KERS i 6-biegową, sekwencyjną skrzynią. Peugeot tłumaczy, że samochód został zaprojektowany tak, aby współczynnik oporu powietrza wynosił tylko 0,30, a samo auto waży jedynie 1100 kg.
Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu, francuzi chcą ocywiście pokazać jak najwięcej. Obok nowego Renault Clio, swoje debiuty mają nowe wersje Dacii Sandero i Logan. W przypadku obu tych modeli, rumuńska marka zachowuje filozofię tworzenia prostego samochodu, bez dodatków. Nowe Sandero i Logan nadal mają bardzo prostą stylistykę - zarówno na zewnątrz, jak i we wnętrzu. Zmieniono również wnętrze, które będzie takie samo dla obydwu modeli. Nowoczesności nie ma tam co poszukiwać, ale jest bardziej ergonomicznie, niż do tej pory.
Na koniec ciekawostka: McLaren P1. Jeden z najszybszych i najbardziej zaawansowanych samochodów drogowych, jakie kiedykolwiek powstały. w odróżnieniu od modelu F1 nie będzie to najszybszy samochód pod względem maksymalnej prędkości na prostej. P1 ma być najszybszym autem na świecie, jeżdżącym na torze.
Już wkrótce w serwisie moto.wp.pl, więcej wiadomości prosto z Salonu Samochodowego w Paryżu.
WP: Marek Wieliński, Paryż