Trwa ładowanie...
21-02-2011 13:27

Równowaga osiągów - równowaga oczekiwań

Równowaga osiągów - równowaga oczekiwańŹródło: Materiały prasowe
d1dukrv
d1dukrv

Bezpieczeństwo, trwałość i oszczędność to cechy opon najbardziej pożądane przez kierowców. Takie są wyniki badań przeprowadzonych przez niezależny instytut badawczy TNS Automotive, które trwały aż pięć lat.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Okazuje się również, że kierowcy oczekują od producentów, że skupią się na wszystkich trzech cechach, nie pomijając żadnej z nich. Bowiem dla 49 proc. badanych ważna jest równowaga osiągów opony. Dlatego trzy największe europejskie centra badawcze ADAC, DEKRA i TÜV postanowiły wspólnie poddać testom opony najbardziej renomowanych producentów i zbadać je pod względem równowagi osiągów.

Najważniejsze pytanie TNS, skierowane do kierowców dotyczyło tego, co najczęściej decyduje o wyborze danej opony. Respondentom dano wybór między trzema oponami, które różniły się osiągami w trzech obszarach - trwałości, bezpieczeństwa i oszczędności paliwa. Najwięcej kierowców, bo aż 49 proc. opowiedziało się za oponą, która posiadała dobre osiągi we wszystkich kategoriach. Taka opona o zrównoważonych osiągach zapewnia kierowcy poczucie dokonania dobrego wyboru, ponieważ zadbał zarówno o bezpieczeństwo, jak i ekonomię jazdy.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Gdy przychodzi do zakupu nowego kompletu opon, wybór ten okazuje się dla kierowców bardzo ważny. Większość kierowców w Europie, bo aż 75 proc., samodzielnie decyduje o tym kiedy zmienić opony. Ponad połowa z nich - 60 proc. - szuka informacji przed zakupem (w porównaniu do tylko 20 proc. przy zakupie innych części wymiennych), a 45 proc. deklaruje, że zna własne oczekiwania, kupując opony. 60 proc. badanych deklaruje duże przywiązanie do marki. Dla 70 proc. kierowców bardzo ważne jest, aby opony zapewniały psychiczny spokój podczas prowadzenia samochodu. Dla 50 proc., aby nie wymagały żadnej dodatkowej pracy związanej z ich obsługą.

d1dukrv

Trzy największe w Europie instytuty badawcze ADAC, DEKRA i TÜV, chcąc sprawdzić, który z renomowanych producentów opon w największym stopniu spełnia powyższe potrzeby kierowców, po raz pierwszy w historii wspólnie zbadały osiągi opon dostępnych na rynku europejskim. Testy odbyły się w Berlinie w ośrodku ADAC i dotyczyły: bezpieczeństwa, oszczędności i trwałości opon. Przeprowadzone testy dowiodły, że opony Michelin różnych segmentów: podstawowego, sportowego i opon zimowych uzyskały wysokie noty pod względem oporów toczenia (zużycia paliwa), hamowania na mokrej nawierzchni i przebiegu. Aby zbadać wszystkie opony, zdecydowano się na sprawdzenie trzech głównych cech zrównoważonego ogumienia. Sprawdzono drogę hamowania, zużycie paliwa oraz trwałość.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Droga hamowania, czyli czynnik mający bezpośredni wpływ na poczucie bezpieczeństwa zmierzona została za pomocą precyzyjnego urządzenia GPS. Dokonuje ono pomiaru prędkości, przejechanej drogi i siły hamowania. Wynikiem tego testu jest sprawdzenie drogi hamowania pojazdu wyposażonego w dane opony.

Zużycie paliwa testuje się na trzy sposoby. Pierwszym z nich jest test zużycia paliwa w rzeczywistych warunkach drogowych, podczas którego wyspecjalizowane urządzenia typu GPS mierzą prędkość pojazdu oraz pokonany dystans, a zaawansowany komputer pokładowy rejestruje dokładny przebieg jazdy i wszystkie parametry. Wykorzystując tę metodę przeprowadzono test na trzech identycznych autach Volkswagen Golf 2.0 TDI. Samochód, w którym zamontowano oponę MICHELIN Pilot Sport 3 w rozmiarze 225/40 R18 uzyskał spalanie 4,59 l/100 km. Pozostałe Golfy na oponach konkurencyjnych firm (Pirelli oraz Bridgestone) uzyskały wyniki 4,7 l/100 km i 4,8 l/100 km. Oznacza to, że po przejechaniu 10 tys. km samochód na oponach Michelin spalił 686 litrów paliwa, a na oponach innych producentów 706 i 720 litrów.

(fot. Materiały prasowe)
Źródło: (fot. Materiały prasowe)

Drugim sposobem jest laboratoryjne określenie oporu toczenia wg normy ISO 28580. Na podstawie uzyskanych wyników oporu toczenia, można obliczyć różnice w spalaniu auta wyposażonego w dane opony.

d1dukrv

Ciekawym trzecim sposobem jest prezentacja samego oporu toczenia. Eksperci ADAC, DEKRA i TÜV mierzą drogę toczenia się trzech identycznych samochodów, wyposażonych w opony różnych producentów. Samochody zostają swobodnie spuszczone z trzech takich samych pochyłych platform i jadą prosto na luzie, aż do samoistnego zatrzymania. Samochód wyposażony w opony o najmniejszym oporze toczenia pokona najdłuższy dystans. Trwałość bada się, korzystając z sześciu identycznych samochodów z oponami różnych producentów, które pokonują 10 tys. km. Ich kierowcy zmieniają się w trasie, aby wyeliminować wpływ stylu jazdy danego kierowcy. Przekładane są również opony między autami, aby wyeliminować wszystkie czynniki mogące mieć wpływ na obarczenie błędem uzyskanych wyników.

Wyniki testów zarówno oporów toczenia, wytrzymałości, jak i hamowania pokazały wyższość opon Michelin nad konkurentami. Francuskie opony pokonały między innymi takich konkurentów, jak Pirelli, Bridgestone, Dunlop i Goodyear.

Jak wynika z sondażu TNS, zrównoważenie osiągów opon najbardziej zbiega się z oczekiwaniami kierowców w przypadku produktów Michelin. Równowaga osiągów to droga, jaką powinien pójść przemysł oponiarski. Przesłanie pojęcia "równowagi osiągów" jest proste: wybierając opony spełniające ten parametr, kierowca nie rezygnuje ani z żywotności, ani z bezpieczeństwa, ani z oszczędności paliwa.

lop/mw/mw

d1dukrv
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1dukrv
Więcej tematów