Podczas tegorocznej imprezy miłośników samochodów koncernu Volkswagena w Wörthersee Audi zaprezentuje rower z silnikiem elektrycznym, który swoimi osiągami może zawstydzić niejeden samochód.
Audi e-bike Wörthersee to sprzęt sportowy, który nie pasuje do żadnej ze zwykłych kategorii. Nie jest to ani konwencjonalny rower, ani typowy tzw. „pedelec”, czyli rower ze wspomaganiem elektrycznym. Producent określa go jako „high-endowy” pedelec stworzony przez Audi z przeznaczeniem dla sportu, zabawy i akrobacji. Wszystkie jego elementy zostały zaprojektowane przez projektantów Audi. 26 calowe koła z CFRP, z których każde waży tylko 600 gramów, mają wzór w postaci szerokich, płaskich szprych. Ultralekka karbonowa rama Audi e-bike Wörthersee waży jedynie 1600 gramów. Wahacz, który utrzymuje tylne koło, zbudowany jest również z CFRP.
Łańcuch przekazuje napęd na tylne koło. Za napęd elektryczny odpowiada stale włączony silnik synchroniczny, umieszczony w najniższym punkcie ramy. Oddziałuje on bezpośrednio na wał przekładni. Maksymalny moment obrotowy przekazywany na tylne koło wynosi aż 250 Nm. Silnik elektryczny generuje moc 2,3 kW. To najwyższa wartość w świecie rowerów elektrycznych. Całkowity ciężar pojazdu to tylko 21 kilogramów. Stosunek mocy do masy to 9 kilogramów na 1 kW, co odpowiada 7 kilogramom na 1 KM. Akumulator litowo-jonowy ukryty jest w ramie. Przy napięciu 48 V ma moc 530 Wh. Pełne naładowanie tego pięciokilogramowego akumulatora z gniazdka 230 V zajmuje 2,5 godziny. Poza tym, można go łatwo wyjąć i wymienić na inny, naładowany.
Osoba jadąca e-bike Wörthersee ma do dyspozycji 5 programów jazdy, które wedle wyboru wspomagają pedałowanie lub umożliwiają pełny napęd elektryczny. W programie „Pure”, napęd
pochodzi wyłącznie od rowerzysty. W programie „Pedelec” wspomaga go silnik elektryczny. Można wtedy osiągnąć maksymalną prędkość 80 km/h i przejechać w takim trybie od 50 do 70 km. Program „eGrip” to całkowity napęd elektryczny przy maksymalnej prędkości do 50 km/h. Rowerzysta reguluje moc napędu za pomocą pokrętła i może ją dowolnie konfigurować używając komputera pokładowego. Program „Wheelie”, wspomagając rowerzystę powoduje, że przepływ mocy jest elektronicznie kontrolowany w przypadku, kiedy przednie koło oderwało się od podłoża.
Audi e-bike Wörthersee jest doskonale wyposażony. 9-stopniowa przekładnia, uruchamiana hydraulicznie, zmienia biegi bardzo szybko, podobnie jak R tronic w Audi R8. Obydwa hamulce tarczowe są również hydrauliczne. Wysokość siodełka można bezstopniowo regulować, także podczas jazdy. Widełki przedniego koła, zgodne z systemem Upside-Down, są wyposażone w zawieszenie pneumatyczne i umożliwiają jego ugięcie aż do poziomu 130 milimetrów. Diodowe oświetlenie zapewnia jasne światło; przednie jest wbudowane w kierownicę, tylne w siodełko.
W górnej części ramy zainstalowany jest komputer pokładowy, obsługiwany za pomocą ekranu dotykowego. Do jego zadań należy zmiana programów jazdy, zapisywanie sekwencji trików oraz ustawianie funkcji e-bike, np. elektrycznego wspomagania i oświetlenia. Na ekranie wyświetlana jest prędkość, przebyty dystans, stan naładowania akumulatora, zużycie energii oraz aktualny kąt nachylenia.
tb/