Rośnie sprzedaż autobusów
W ciągu pierwszych 9 miesięcy tego roku na polskim rynku sprzedano 961 autobusów, o 85 sztuk czyli 9,7 proc. więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku - podała firma Infobus, monitorująca rynek.
Zdaniem analityków Infobusa, tegoroczną, wysoką sprzedaż napędza w zasadzie tylko jeden segment rynku - autobusów miejskich.
Potwierdzeniem tego są wyniki firmy Solaris Bus&Coach, która od kilku lat zajmowała pozycję lidera w segmencie autobusów miejskich. W tym roku, w związku z dużymi zamówieniami polskich miast, spółka osiągnęła najlepszy w swej historii wynik, czyli 262 pojazdy sprzedane w ciągu trzech kwartałów. Dało jej to zdecydowane prowadzenie w rankingu sprzedaży rynku autobusów. Po raz pierwszy od lat pozycję lidera stracił Autosan, który prowadził w tym rankingu od początku lat 90.
Łącznie w ciągu 9 miesięcy br. sprzedano w Polsce 562 autobusy miejskie, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2006 r. o 141 sztuk (+ 33,49 proc.).
Eksperci Infobusa przewidują, że realizacja wszystkich tegorocznych przetargów zamknie się na koniec roku sumą ok. 720 sprzedanych pojazdów. Dla porównania w całym 2006 r. sprzedano 603 autobusy miejskie, a jeszcze rok wcześniej - tylko 392.
Prym wśród największych klientów wiedzie MZA Warszawa, które odebrało w tym roku 150 nowych autobusów. Następne miejsce zajmują prywatni przewoźnicy: PKS Grodzisk Maz. - 57 sztuk i Mobilis - 52 sztuki, którzy wygrali przetargi zorganizowane przez stołeczny ZTM. Ponadto MPK Kraków zakupiło 38 autobusów, PKM Sosnowiec - 35 i MPK Łódź - 31.
Wzrost sprzedaży miał miejsce tylko w segmencie autobusów miejskich. Spadek natomiast dotknął m.in. strategiczny segment autobusów międzymiastowych - sprzedano ich 45, o 13,59 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. To - zdaniem specjalistów z Infobusa - efekt znaczącego ograniczenia zakupów przez najważniejszych klientów w tej kategorii czyli przedsiębiorstwa PKS.
Tendencja spadkowa panuje również w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano 108 autokarów, o 11 mniej niż przed rokiem (- 9,24 proc.).
Jedyny segment na autobusowym rynku, w którym nie nastąpiła żadna zmiana to autobusy szkolne. Tu o wielkości dostaw decyduje właściwie tylko Ministerstwo Edukacji i Sportu. Zdaniem ekspertów Infobusa, po wielu próbach w tym roku prawdopodobnie uda się zrealizować przetarg na dostawę 47 gimbusów. Prawdopodobnie wszystkie pojazdy do końca roku dostarczy Autosan.