Rośnie liczba aut wyprodukowanych w Polsce
W kwietniu wyprodukowano w Polsce 58 859 samochodów osobowych i dostawczych, o ponad 7 proc. więcej niż przed rokiem - poinformował dzisiaj instytut Samar, monitorujący rynek.
Największym producentem aut w naszym kraju jest niezmiennie Fiat. Drugą pozycję zajmuje Opel, a trzecią Volkswagen.
Ogółem w ciągu czterech pierwszych miesięcy tego roku w Polsce wyprodukowano 198 406 samochodów osobowych, o 13,3 proc. więcej niż przed rokiem.
Utrzymanie aktualnego trendu może pozwolić na osiągnięcie produkcji rocznej na poziomie 550 tys. samochodów. Wynik ten byłby o 11 proc. większy niż w roku 2005 - prognozują eksperci Samaru.
W kwietniu zjechało z linii produkcyjnych w zakładach w naszym kraju 47 206 samochodów osobowych, o 4,03 proc. więcej w porównaniu kwietnia ubiegłego roku. Jednak w porównaniu do rekordowego marca, było to o ponad 13 proc. mniej.
Ponad 45 tys., czyli prawie 96 proc. powstałych w Polsce aut osobowych znalazło swoich nabywców poza granicami naszego kraju.
Największym polskim producentem jest niezmiennie Fiat. Jego udział w produkcji całkowitej samochodów osobowych w kwietniu tego roku wyniósł ponad 47 proc. Drugą pozycję z wynikiem 31,8 proc. zajął Opel, a trzecią Volkswagen - 16 proc.
Najwięcej wyprodukowano w Polsce fiatów panda - 38 proc. ogółu wytworzonych aut osobowych. Dalsze miejsca zajmują: opel zafira - 19 proc., volkswagen caddy - 11 proc., fiat seicento - blisko 9 proc. oraz ople: astra i agila, FSO lanos, VW transporter, FSO matiz oraz Intrall honker.
Produkcja samochodów dostawczych w kwietniu nieznacznie spadła w porównaniu do marca, wciąż jednak utrzymuje się na dość wysokim poziomie. Wyprodukowano 9 257 pojazdy, blisko 29 proc. więcej w stosunku do kwietnia roku ubiegłego i o 3,06 proc. mniej niż w marcu tego roku - wynika z badań Samaru.
Od początku roku ogółem zbudowano w Polsce 37 636 aut dostawczych, o 17,59 proc. więcej, niż w roku ubiegłym.
Podobnie jak w przypadku samochodów osobowych, za tak dobrym wynikiem stoi wysokie zapotrzebowanie na auta z Polski na zagranicznych rynkach. Ponad 92 proc. produkcji wysyłane jest na eksport.
Dotyczy to w szczególności Volkswagena, który w produkcji całkowitej aut dostawczych zdobył ponad 65 proc. udziału. Na drugiej pozycji znajduje się Fiat z udziałem 33,2 proc.
Największym zainteresowaniem klientów, zarówno na rynku polskim, jak i za granicą, cieszy się VW caddy. Jego udział w produkcji wynosi prawie 54 proc. Na drugiej pozycji znajduje się fiat panda van z udziałem bliskim 30 proc., a na trzeciej VW transporter - niecałe 12 proc.