Rośnie eksport przemysłu motoryzacyjnego
Przemysł motoryzacyjny w Polsce nadal dynamicznie się rozwija. W styczniu 2007 r. eksport tego sektora miał wartość 1,26 mld euro i był o 15,30 proc. większy niż w styczniu 2006 r. - wynika z danych Polskiej Izby Motoryzacji (PIM) przesłanych PAP.
Nadal największym odbiorcą polskiego przemysłu motoryzacyjnego są kraje Unii Europejskiej. W styczniu do 27 krajów UE trafiło aż 88,30 proc. całości eksportu branży.
Najważniejszym rynkiem dla Polski w dalszym ciągu są Niemcy. Jednak spada dynamika eksportu do tego kraju. W porównaniu do stycznia roku ubiegłego wyniosła ona jedynie 1,6 proc. Wynikiem tego jest spadek udziału Niemiec w naszym eksporcie do 24,91 proc. (w styczniu 2006 r. wynosił 28,26 proc).
Dalsze miejsca w tym rankingu zajmują w kolejności Włochy, Hiszpania, W. Brytania i Czechy.
Najwięcej eksportujemy samochodów osobowych i towarowo-osobowych. W styczniu 2007 r. wartość ich eksportu wyniosła 457,44 mln euro (wzrost o 6,57 proc.). Największymi odbiorcami są: Włochy (37,67 proc. wyeksportowanych aut), Niemcy (11,85 proc.), Hiszpania (8,06 proc.), Ukraina (6,46 proc.) i Wlk. Brytania (5,26 proc.).
Drugim filarem eksportu pozostają części i komponenty. W styczniu wyeksportowano ich na łączną wartość ok. 336 mln euro, co oznacza wzrost o blisko 25 proc. w stosunku do stycznia 2006 r. Największym odbiorcą są Niemcy (37,18 proc.), a kolejnymi Włochy (9,69 proc.), Czechy (7,61 proc.), Francja (6,52 proc.) i Belgia (6,43 proc.).
Trzecia pozycja to silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu wyniosła niespełna 270 mln euro. Największymi odbiorcami są Niemcy (33,54 proc.), Włochy (15,12 proc.), Hiszpania (9,31 proc.), Wlk. Brytania (9,31 proc.) i Czechy (7,77 proc.).
Zdaniem ekspertów PIM, wyniki stycznia napawają optymizmem. Dane eksportu wskazują, że 2007 r. będzie kolejnym dobrym rokiem dla przemysłu motoryzacyjnego. Wzrost eksportu wynoszący obecnie ponad 15 proc., będzie zwiększał się do ok. 20-22 proc. w następnych miesiącach br. Będzie on związany m.in. z uruchomieniem produkcji nowych modeli samochodów osobowych (m.in. w Fiat Auto Poland) oraz samochodów ciężarowych w powstającym zakładzie MAN w Niepołomicach.
PIM zakłada, że eksport przemysłu motoryzacyjnego w 2007 r. osiągnie wartość 16,4-17 mld euro. W 2006 r. wyniósł on 14 mld euro.
Polska Izba Motoryzacji jest organizacją samorządu gospodarczego, zrzeszającą poddostawców motoryzacyjnych oraz stacje dealerskie i serwisy naprawcze.