W dwóch pierwszych miesiącach tego roku na rynki zagraniczne trafiły wytworzone w Polsce produkty motoryzacyjne wartości 2,52 mld euro. Jest to o ponad 336 mln euro (15,34 proc.) więcej od wartości eksportu w analogicznym okresie 2006 r. - podała Polska Izba Motoryzacji (PIM).
W eksporcie branży motoryzacyjnej największy udział od lat stanowi eksport samochodów osobowych i towarowo-osobowych. W dwóch pierwszych miesiącach br. wartość ich eksportu wyniosła 0,90 mld euro, co stanowiło 36 proc. udziału w całości eksportu branży.
Blisko 88 proc. wytwarzanych w Polsce aut trafia na rynki krajów Unii Europejskiej. Największymi odbiorcami są: Włochy - 38,62 proc., Niemcy - 12,42 proc. i Hiszpania - 7,75 proc. Na czwartym miejscu jest Ukraina - 5,89 proc.
Drugim filarem eksportu są części i komponenty. W styczniu i lutym tego roku wyeksportowano towary o łącznej wartości ponad 717 mln euro, co oznacza wzrost o 23,19 proc. w odniesieniu do analogicznego okresu roku 2006.
Największym odbiorcą części i komponentów wytworzonych w Polsce pozostają Niemcy - 36,61 proc., Włochy - 9,70 proc. i Czechy - 6,76 proc.
Trzecią ważną grupą są silniki wysokoprężne. Wartość ich eksportu w dwóch pierwszych miesiącach br. wyniosła ponad 511 mln euro. Największymi odbiorcami są Niemcy - 35,62 proc., Włochy - 14,58 proc. i Hiszpania - 10,91 proc.
PIM prognozuje, że w 2007 r. wartość eksportu wyniesie 16-16,6 mld euro. W 2006 roku uzyskano 14,07 mld euro.
Polska Izba Motoryzacji jest organizacją samorządu gospodarczego, zrzeszającą poddostawców motoryzacyjnych oraz stacje dilerskie i serwisy naprawcze. (PAP)