W tym roku mija 120 lat od momentu, gdy ojcowie Skody – Vaclav Laurin i Vaclav Klement – rozpoczęli produkcję rowerów i motocykli. 10 lat później wystartowały prace nad automobilami.
Losy dywizji samochodowej koncernu z Pilzna – głównej siedziby czeskiego przedsiębiorstwa przemysłu maszynowego – sięgają 1919 r., w którym powołano do życia oddział produkcji samochodów, opierający się głównie na konstrukcjach licencyjnych. W ten sposób ogromny konglomerat, kojarzony głównie ze „zbrojeniówką” i przemysłem ciężkim, rozszerzył swą ofertę o pojazdy różnego przeznaczenia.
* ILE WART JEST TWÓJ SAMOCHÓD? MOŻESZ SIĘ ŁATWO PRZEKONAĆ *
Do połowy lat 20. XX wieku pod marką tą można było spotkać zarówno limuzynę 25/100 na licencji Hispano-Suiza, jak i ciężkie ciągniki drogowe, pojazdy opancerzone, traktory czy parowe ciężarówki Skoda Sentinel. Dalszy rozwój tej gałęzi koncernu z Pilzna zatrzymały ważne decyzje strategiczne. Fuzja przedsiębiorstwa z producentem aut z Mlada Boleslav, firmą Laurin&Klement, spowodowała jednoczesne przejęcie bogatego programu produkcyjnego, doświadczenia i wieloletniej tradycji. Mimo dużej dysproporcji w kapitałach obu firm połączenie sił przebiegło w sposób dobrowolny, niosąc wymierne korzyści dla obu stron umowy. Dla podkreślenia harmonijnego przebiegu fuzji przez kilka sezonów na osłonach chłodnic aut z Mlada Boleslav można było spotkać równocześnie znaki firmowe Skoda oraz Laurin&Klement. W czerwcu br. minie 90 lat od tego wydarzenia.
Drugą z rocznic jest jubileusz koncepcji auta w marce Laurin&Klement. O ile samochód zaprezentowano oficjalnie w kwietniu 1906 r. w Pradze, to jego koncepcja, projekt, powstanie i pierwsze testy drogowe przypadają w całości na sezon poprzedzający. To właśnie w 1905 r. producent rowerów i motocykli sprzedawanych pod nazwą Slavia wkroczył do świata pojazdów czterokołowych. Zwiastunem tej rewolucji była premiera silnika do pierwszego samochodu marki. Dalej wypadki potoczyły się błyskawicznie – do końca 1905 r. nie tylko zaprojektowano pojazd, opracowano technologię wytwarzania, skalkulowano koszty oraz cenę, ale i zbudowano dwa egzemplarze przedprodukcyjne, poddając je serii jazd próbnych i korekt technicznych. Tym samym za rok fizycznych narodzin pierwszego samochodu marki Laurin&Klement należy przyjąć 1905 r., mimo jego dopuszczenia do ruchu, uroczystej prezentacji i rozpoczęcia sprzedaży rok później.
Jako trzeci z najważniejszych tegorocznych jubileuszy trzeba wymienić okrągłą rocznicę powołania samego przedsiębiorstwa Laurin&Klement. 30 września 1895 r. obaj panowie zwrócili się do rady miejskiej Mlada Boleslav o pozwolenie na budowę warsztatu, w którym planowali naprawiać, a następnie produkować jednoślady napędzane siłą mięśni. Wskazana we wniosku lokalizacja spotkała się z odmową ratusza z uwagi na brak systemu kanalizacji. Ostatecznie w pierwszych dniach grudnia 1895 r. firma L&K rozpoczęła swą działalność na ówczesnych peryferiach miasta, w dzielnicy Na Hejtmance, osiadając w wynajmowanych pomieszczeniach jednopiętrowego domu numer 149/III przy ul. Benatskiej.
Lista płac obejmowała początkowo dwóch wspólników-założycieli, dwóch pracowników i jednego ucznia. Co ciekawe, Vaclav Klement, jakby niepewny powodzenia przedsięwzięcia, nie zakończył prowadzenia swojego dotychczasowego interesu, stawając za ladą antykwariatu. W 1895 r. firma L&K zajmowała powierzchnię 120 m kw., wykorzystując wyłącznie obrabiarki napędzane nożnie. Zakup pierwszej maszyny parowej, służącej do wprawiania w ruch narzędzi skrawających i prostej prasy oraz wmocnienie kadry w kolejne sześć etatów, nastąpiło już w 1896 r.
Źródło: Skoda
ll/moto.wp.pl