Rok 2015 w woj. warmińsko-mazurskim pod znakiem inwestycji drogowych
W 2015 roku w woj. warmińsko-mazurskim będą realizowane duże i ważne inwestycje drogowe, m.in. remont trasy Warszawa - Gdańsk, dzięki czemu skróci się czas przejazdu z Olsztyna do Warszawy. Rozpocznie się też wyczekiwana od lat budowa obwodnicy Olsztyna.
Warmińsko-mazurskie mimo wielu inwestycji drogowych zrealizowanych tu w ostatnich latach przy wsparciu unijnych pieniędzy wciąż uchodzi za region wykluczony komunikacyjnie, a Olsztyn jest jedynym miastem wojewódzkim w kraju, które nie ma obwodnicy. Rok 2015 ma zapoczątkować serię inwestycji drogowych, które po pierwsze mają ułatwić skomunikowanie drogowe Olsztyna z Warszawą i Gdańskiem, a po drugie - odciążyć ruch w samym Olsztynie, który jest teraz bardzo zakorkowany.
Kluczową inwestycją, na którą olsztynianie czekają od lat, jest budowa południowej obwodnicy miasta. Dzięki niej tysiące jadących teraz przez Olsztyn tirów, które zmierzają w stronę Litwy jadąc krajową "16" przez Mazury ma być wyprowadzonych na obwodnicę, która będzie miała blisko 25 km długości i pięć węzłów. Obwodnica będzie częścią drogi krajowej nr 16 i będzie wymagała m.in. budowy mostu nad rzeką Łyną oraz dwóch estakad, z których pierwsza - nad Bagnami Klebarskimi - będzie miała 280 metrów, a druga 324 metry. Na całej długości droga ta ma mieć po dwa pasy ruchu w jedną stronę i bezkolizyjne węzły.
Budowa obwodnicy Olsztyna, która ma kosztować blisko 2 mld zł będzie najdroższą inwestycją, jaką olsztyńska Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizowała i będzie realizować w nowej perspektywie unijnej. Mimo to południowa obwodnica odciąży Olsztyn tylko częściowo, ponieważ przez miasto nadal będą jeździły ciężarówki jadące na północ, tj. do granicy z Rosją. Aby je wyprowadzić z Olsztyna potrzebna będzie północna obwodnica, ale tej nie ma jeszcze nawet w planach.
Z budową obwodnicy wokół Olsztyna wiąże się konieczność połączenia z nią obecnych ulic miasta. Jak powiedziała PAP rzeczniczka prasowa olsztyńskiego ratusza Aneta Szpaderska, w 2015 roku rozpocznie się przebudowa ul. Towarowej (obecnie jedna z ulic miasta w najgorszym stanie), która jest drogą wylotową z Olsztyna w stronę Mrągowa (i dalej na Mazury).
Do połowy roku po Olsztynie będzie się trudno jeździło, ponieważ realizowany jest projekt przywracający w mieście tramwaje. Choć tzw. prace tramwajowe robione są etapami od połowy 2014 roku, to i tak jazda po mieście jest bardzo utrudniona.
W 2015 r. Olsztynowi przybędzie za to zupełnie nowa ulica nazywana potocznie Obiegową, która pomoże w dojeździe z tzw. sypialnianych dzielnic, tj. Jarot i Nagórek, do centrum miasta. Budowa tej drogi jest częścią projektu związanego z modernizacją ruchu w mieście (obejmuje on m.in. budowę linii tramwajowych i wprowadzenie inteligentnego systemu zarządzania ruchem).
W 2015 roku oprócz budowy obwodnicy Olsztyna realizowane będą także inne inwestycje drogowe, które mają polepszyć skomunikowanie tego miasta z Warszawą i Gdańskiem. W tym celu olsztyńska GDDKiA zmodernizuje 13-kilometrowy odcinek drogi z Olsztyna do Olsztynka, gdzie znajduje się wjazd na drogę nr 7 Warszawa-Gdańsk. Obecnie trasa Olsztyn-Olsztynek jest zmodernizowana tylko częściowo.
Drogowcy z GDDKiA w Olsztynie zapowiadają na 2015 rok także szereg prac na trasie nr 7 zarówno w stronę Warszawy, jak i Gdańska. Jak powiedział PAP rzecznik tej instytucji Karol Głębocki w nadchodzącym roku będzie budowana droga z Miłomłyna do Ostródy, obwodnica Ostródy, następnie dalej na południe z Ostródy do Olsztynka, a także kolejny odcinek "siódemki" z Napierek do Nidzicy. Wszystkie te inwestycje mają zapewnione centralne finansowanie.
Czas realizacji inwestycji drogowych, które zaczną się w 2015 roku przeciągnie się na 2016 rok, a nawet i 2017 rok. Na szczęście prace te nie zawsze będą się wiązały z utrudnieniami dla kierowców, bo np. obwodnica Olsztyna, czy niektóre odcinki "siódemki" będą realizowane w zupełnie nowych miejscach.
W 2015 roku remonty będą prowadzone także na 12 różnych odcinkach dróg wojewódzkich w woj. warmińsko-mazurskim. Drogowcy zamierzają przebudować m.in. most nad rzeką Pasłęką w okolicach wsi Sportyny i naprawić drogę nr 591 od granicy z Rosją przez Kętrzyn do Mrągowa.