Rodzaj silnika a olej silnikowy
Co łączy silnik benzynowy, Diesla, z instalacją gazową i hybrydowy? Wszystkie – bez względu na swój rodzaj, moc, moment obrotowy czy liczbę koni mechanicznych – potrzebują odpowiedniego oleju silnikowego! Podpowiadamy, jak dobrać odpowiedni olej do silnika naszego auta.
STANDARDOWE SILNIKI SPALINOWE
Spójrzmy najpierw na nowoczesne, choć tradycyjne w swych rozwiązaniach silniki z komorą spalania. Zarówno w przypadku benzynowych, jak i diesli (wyposażanych obecnie w filtry cząstek stałych DPF i tlenków azotu SCR), wszyscy producenci samochodów zalecają stosowanie olejów syntetycznych. Dlaczego? Produkty syntetyczne są bardziej stabilne termicznie, mogą pracować w wyższej temperaturze oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie. Odpowiadają zatem obecnym realiom technologicznym, występującym np. w silnikach benzynowych poddanych tzw. downsizingowi (małe pojemności, wspomagane turbiną lub sprężarką, a czasem obiema na raz). Duże moce uzyskiwane w ten sposób z silników o niewielkiej pojemności, z zasady wymuszają większą sprawność od silnika i bardziej obciążają jego podzespoły. To oczywiście wymaga stosowania odpowiednich środków smarnych, gwarantujących stosowną ochronę, czyszczenie i prawidłową pracę w każdym zakresie temperatur. W innym przypadku żywotność jednostki napędowej drastycznie
maleje.
Obecnie tendencje rozwoju olejów silnikowych powodują, że w zasadzie nie potrzebujemy szukać olejów specjalnie przeznaczonych do różnych typów jednostek. Co prawda normy jakościowe dla silników wysokoprężnych i benzynowych znacznie różnią się od siebie, jednak obecne oleje silnikowe w większości spełniają zarówno te wyznaczone dla jednostek zasilanych benzyną, jak i zasilanych olejem napędowym. Natomiast z racji takich rozwiązań technologicznych, jak bardzo precyzyjne, wysokociśnieniowe układy wtryskowe i filtry DPF, producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie dużej czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Dla samochodów wyposażonych w DPF produkowane są oleje niskopopiołowe (low-SAPS). To produkty, których dodatki zostały specjalnie opracowane, by nie stwarzać dodatkowych zagrożeń dla filtra cząstek stałych. W standardowym oleju dodatki – a nie sama baza olejowa – w wyniku
cząstkowego spalania w silniku tworzą popiół, mający niekorzystny wpływ na DPF. Chcąc zatem uniknąć zapchania filtra tymi zanieczyszczeniami, powinniśmy szukać oleju low SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu.
SILNIKI SPALINOWE Z INSTALACJĄ GAZOWĄ
Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Tu po pierwsze trzeba wziąć pod uwagę, że przy zasilaniu LPG olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany. Z racji dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy, szybciej wyczerpują się olejowe dodatki, a to pociąga za sobą konieczność częstszej wymiany tego płynu eksploatacyjnego. Stosowane w tym przypadku oleje (o ile nie jest inaczej zaznaczone przez producenta pojazdu) muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.
SILNIKI HYBRYDOWE
A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostka spalinową) wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki – bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne dla niej warunki pracy i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy.