Rocznicowy Nissan Z
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8193/350z35th-nissan-01.jpg',600,389) ) |
| --- | Nissan zaprezentował jubileuszową wersję modelu 350Z. Wprawdzie wersja jubileuszowa nie jest wstrząsająco interesująca, ale stanowi doskonałą okazję, by przypomnieć model dość wyjątkowy, bo wszak niewiele można znaleźć japońskich samochodów o sportowej tradycji liczącej 35 lat.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8193/datsun-240z-01.jpg',600,379) ) |
| --- | A wszystko zaczęło się w 1969 roku, kiedy na amerykańskim rynku pojawił się model 240Z – nieistniejącej już marki Datsun. Samochód ten wyposażono w sześciocylindrowy silni o mocy 150 KM. Silnik był z przodu, a napęd przenoszono na tylną oś. Nie udawał Porsche, ale dawał wiele radości z jazdy. Nic dziwnego, że sprzedawany po przystępnej podówczas cenie 3,5 tys dolarów model rozchodził się jak świeże bułeczki. Klienci musieli czekać na odbiór zamówionego samochodu nawet pół roku.
Następna generacja – 260Z - pojawiła się w 1974 roku. Pojemność silnika wzrosła z 2,4 do 2,6 litra. Rok póżniej pojawił się jeszcze silniejszy model – 280Z. Duża zmiana pojawiła się w 1981 roku, kiedy w sprzedaży pojawił się znacznie silniejszy model 280ZX Turbo. Prawdziwym szlagierem okazał się jednak bardzo odmieniony wizualnie, debiutujący w 1984 roku 300ZX, którego sprzedano wówczas w USA aż 73 tys egzemplarzy. Ten wynik zapewnił Nissanowi 300ZX pozycje najlepiej sprzedającego się samochodu sportowego roku. Jeszcze lepiej sprzedawała się kolejna generacja dostępna od 1990 roku. Wolnossąca wersja 300ZX (222KM), oraz doładowana 300ZX Turbo (300KM) stały się bestsellerami, bo sprzedano ich przeszło milion egzemplarzy.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8193/350z35th-nissan-03.jpg',600,450) ) |
| --- | Choć sportowe modele Nissana sprzedawały się, głównie w USA, całkiem nieźle, to jednak firma miała jednak słabą pozycję. Straty nie pozwalały na inwestycje w nowe projekty, więc w 1996 roku zaprzestano produkcji modelu 300ZX. Dopiero poprawa kondycji finansowej wzmocnionego aliansem z Renault Nissana pozwoliła powrócić do udanej serii sportowych coupe. Pod sam koniec ubiegłego tysiąclecia pojawił się najpierw studyjny, a potem produkcyjny model 350Z.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/8193/350z35th-nissan-04.jpg',600,450) ) |
| --- | Sprzedawane dziś głównie na rynku północnoamerykańskim – choć również europejskim – modele Nissan 350Z wyposażane są w 3,5 litrowy, sześciocylindrowy silnik o mocy 287 KM. W wersji jubileuszowej moc powiększono do okrągłych trzech setek, a zmiana ta wejdzie w życie jako standard we wszystkich wersjach 350Z począwszy od przyszłego roku. Auto dostępne jest z manualną (sześcioprzekładniową), lub automatyczną (pięcioprzekładniową) skrzynią biegów. Wraz ze wzrostem mocy nie wzrośnie prędkość maksymalna, bo ta i tak ograniczona jest elektronicznie. Skróci się jednak może czas przyspieszenia, który teraz do 0 do 100 km/h zabiera 5,9 s.
Nissan 350Z sprzedaje się świetnie na rynku północnoamerykańskim i japońskim, ale dostępny jest także w Europie. W Polsce, za najtańszą jego wersję zapłacić trzeba nieco ponad 185 tys zł.