RMCH: fiat Postawków 22. na 214 załóg
Stanisław Postawka i jego ojciec Andrzej jadący Fiatem 125p (rocznik 1976) zajęli 22. miejsce w gronie 214 sklasyfikowanych załóg w XV Rajdzie Monte Carlo samochodów historycznych. To najwyższa lokata spośród polskich ekip w 15 edycjach tej imprezy.
Dotychczas najlepszą lokatą w punktacji generalnej była 36. pozycja, którą rok temu wywalczyli bracia Jerzy i Wojciech Walentowiczowie (Alfa-Romeo 2000 GTV, 1972), mieszkający od ponad 30 lat w Sztokholmie.
Zwycięzcą rajdu, po 14 próbach regularności, został belgijski kierowca Jose Lareppe (Opel Kadett GTE z 1978 roku). Po dziewięciu odcinkach liderem był ubiegłoroczny triumfator Mario Sala (Porsche 911)
. Jednak Włoch znalazł się w gronie blisko 80, którzy nie ukończyli imprezy.
- W porównaniu z poprzednim rajdem, poprawiliśmy się o jedno miejsce. Poczytujemy to sobie za sukces, ale wszyscy cieszymy się z osiągnięcia rodziny Postawków. To chyba największa niespodzianka tegorocznej edycji, jeśli weźmiemy pod uwagę, z jakimi pojazdami rywalizowali i jakie klasowe marki wyprzedzili: lancię, volkswagena, opla, renault - powiedział Jerzy Walentowicz.
Podkreślił też, że wszystkie dziewięć polskich załóg ukończyło rajd, a także znakomitą jazdę Piotra Banego i Marcina Wydry (Warszawa), którzy zajęli 30. miejsce. Zazwyczaj są rywalami w wyścigowych mistrzostwach Polski, ale tym razem tworzyli jedną załogę. Bany, znany bardziej ze startów za kierownicą Alfy Romeo 156, prowadził Zastawę 1100p z 1979 roku.
- Dla mnie było to piąte Monte Carlo Historique. Wybór Zastawy był świadomy. Po prostu lubię to auto. Poza tym chodziło nam o lekki i szybki samochód z napędem na przednią oś, mający również z różnych względów fiatowski rodowód. Takie auto okazało się bardzo skuteczne w ciężkich zimowych warunkach. Dla nas im trudniej, tym lepiej - wspomniał Bany.
Stanisław Postawka przyznał, że wysoka lokata, którą są zachwyceni, to efekt bardzo równej jazdy, a także kilkuletnich przygotowań.
- Staraliśmy się po prostu nie popełniać błędów, bo to jest taki rajd, że ich nie wybacza. Ani ja, ani ojciec, nie pamiętamy tak trudnej imprezy z uwagi na warunki pogodowe. Prawie 80 załóg nie zostało sklasyfikowanych. Ale nas także zima przećwiczyła - zaznaczył.
Przypomniał, że jego ojciec w latach 70. słynął nie tylko z wyników sportowych. Był także konstruktorem i tunerem rajdowych oraz wyścigowych samochodów, a w roku 1975 komandorem Rajdu Polski.
Wśród dziewięciu polskich załóg, które brały udział w 15. Rally Monte Carlo Historique (osiem wystartowało z Warszawy, jedna z Turynu), cztery to rodzinne duety. Oprócz Walentowiczów i Postawków, z synem Karolem jechał Tomasz Jaskłowski, a prawy fotel obok Adama Polaka zajmował jego bratanek Krzysztof.
W sobotę późnym wieczorem organizatorzy ogłosili wyniki rywalizacji, wręczyli nagrody, po czym rozpoczął się wielki bal w festiwalowej hali w Monte Carlo.
- Naprawdę wielki, bo oprócz uczestników rajdu, jest sporo gości. W sumie około 2000 osób. Atmosfera jest specyficzna, nastrój cudowny, wykwintne towarzystwo, będą też występy artystów. Zabawa potrwa do rana, a my już myślimy o kolejnej, 16. edycji. Będziemy się do niej szykować przez rok, aby nie dać się wyprzedzić młodym kierowcom - dodał Jerzy Walentowicz, który wystartował po raz ósmy, a wcześniejsze swoje przygody opisał w książce "Alfą do Monte Carlo".
Końcowa klasyfikacja XV Rrajdu e (po PR 14) oraz miejsca polskich załóg:
- Jose Lareppe (Belgia) Opel Kadett GTE (1978) 4614 pkt
- Jean-Pierre Coppola (Francja) Alpnine-Renault A310 (1972) strata 94
- Monty Karlan (Norwegia) Porsche 911 SC (1978) 2037 ...
- Stanisław i Andrzej Postawkowie (Wrocław) Polski Fiat 125p (1976) 9 361
- Piotr Bany, Marcin Wydra (Warszawa) Zastava 1100p (1979) 13 149
- Jerzy i Wojciech Walentowiczowie (Sztokholm) Alfa-Romeo 2000 GTV (1972) 14 728
- Tomasz i Karol Jaskłowscy (Warszawa) Polski Fiat 125p (1972) 27 244
- Włodzimierz Cierliński, Jacek Miller (Wrocław) Polski Fiat 125p (1977) 33 476
- Adam i Krzysztof Polakowie (Warszawa) Polski Fiat 125p (1978) 42 103
- Robert Burchard, Grzegorz Gac (Warszawa) Polski Fiat 125p (1979) 45 824
- Wojciech Garbarz, Julian Obrocki (Katowice/Wrocław) Innocenti Mini Cooper (1972) 57 677
- Andrzej Duszyński, Błażej Mosiołek (Wrocław) Polski Fiat 125p (1973) 85 648