Trwa ładowanie...
d4mcik1
28 kwietnia 2016, 15:45

Resort gospodarki morskiej chce przywrócić żeglowność dróg wodnych w Polsce

d4mcik1
d4mcik1

Celem planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce jest przywrócenie żeglowności dróg wodnych w kraju - mówił w Sejmie w czwartek wiceminister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej Jerzy Materna.

Posłom z sejmowej komisji gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej wiceminister Materna przedstawił tego dnia projekt "Planu rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce na lata 2014-2020 z perspektywą do roku 2030".

Wiceminister wskazał, że priorytety planu to osiągnięcie międzynarodowej klasy żeglowności i włączenie w europejską sieć dróg wodnych Odrzańskiej Drogi Wodnej, uzyskanie znacznej poprawy warunków nawigacyjnych na drodze wodnej rzeki Wisły, połączenie Odra-Wisła-Zalew Wiślany i Warszawa-Brześć, rozwój partnerstwa i współpracy na rzecz śródlądowych dróg wodnych.

"Przede wszystkim chodzi o dostosowanie tych dróg wodnych do parametrów co najmniej IV klasy żeglowności, czyli klasy międzynarodowej" - powiedział Materna.

d4mcik1

Przypomniał, iż w sieci dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu (określa je tzw. konwencja AGN ONZ)
ujęte są trzy śródlądowe szlaki wodne przebiegające przez terytorium Polski. Są to: droga wodna E-30, łącząca Morze Bałtyckie z Dunajem w Bratysławie, obejmująca na terenie Polski rzekę Odrę, od Świnoujścia do granicy z Czechami; droga wodna E-40, łącząca Morze Bałtyckie w Gdańsku z Dnieprem w rejonie Czarnobyla i dalej przez Kijów, Nową Kachowkę i Chersoń z Morzem Czarnym, obejmująca na terenie Polski rzekę Wisłę od Gdańska do Warszawy, rzekę Narew oraz rzekę Bug do Brześcia; droga wodna E-70, łącząca Holandię z Rosją i Litwą, na terenie Polski obejmująca Odrę od ujścia kanału Odra-Hawela do ujścia Warty w Kostrzynie, drogę wodną Wisła-Odra oraz od Bydgoszczy dolną Wisłę i Szkarpawę lub Wisłę Gdańską.

Resort chce także, aby trzy projekty związane z planem rozwoju śródlądowych dróg wodnych w Polsce mogły być finansowane z tzw. planu Junckera. Materna zapowiedział, że "lada moment" resort przystąpi do realizacji studium wykonalności dla Odrzańskiej Drogi Wodnej, studium wykonalności Wisły i studium wykonalności Kanału Śląskiego.

"Liczymy, że w ciągu dwóch lub trzech tygodni Rada Ministrów przyjmie plan" - dodał Materna.

Według szacunków resortu gospodarki morskiej koszty budowy i modernizacji wybranych polskich śródlądowych dróg wodnych w zakresie przystosowującym je do parametrów szlaków żeglugowych o znaczeniu międzynarodowym są zróżnicowane w zależności od przyjętej koncepcji oraz wariantów i wynoszą: Odrzańskiej Drogi Wodnej, wraz z Kanałem Gliwickim i połączeniem Odra-Dunaj - od 16,5 do 22,6 mld zł; środkowego i dolnego odcinka Wisły od Warszawy do Gdańska - ok. 31,5 mld zł; Kanału Śląskiego - ok. 11,0 mld zł; drogi wodnej Warszawa-Brześć - od 8,1 do 25,5 mld zł.

d4mcik1

"Inwestycje w drogi wodne służyć mają nie tylko żegludze, ale także innym ważnym funkcjom gospodarczym takim jak funkcje przeciwpowodziowe, przemysłowe, komunalne, rolnicze i leśne, wykorzystanie stopnia wodnego jako przeprawy drogowej czy też energii przepływającej wody do produkcji energii elektrycznej" - powiedział Materna.

Jak podkreślił, obecnie w Polsce transport towarów w 86 proc. odbywa drogami, 12,5 proc. kolejami, a jedynie w 0,4 proc. drogami wodnymi.

Tymczasem - wskazał Materna - są zobowiązania w tzw. białej księdze Unii Europejskiej, że do 2030 r. 30 proc. drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. transport wodny lub kolej, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50 proc. tego typu transportu.

d4mcik1
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d4mcik1
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj