Renault zapowiada szereg innowacyjnych rozwiązań
Renault zdradza kulisy innowacyjnych rozwiązań technicznych, które pojawią się w 2015 r. Wśród nich znajdziemy m.in. nowe silniki i prototypy badawcze.
Francuski producent w tym roku wprowadzi kolejny silnik elektryczny, którego gabaryty zmniejszono o 10 proc. przy zachowaniu niezmienionych osiągów. Udoskonalono elektroniczny moduł sterowania oraz układ ładowania w celu zoptymalizowania czasu ładowania akumulatorów trakcyjnych z terminali o małej mocy oraz zużycia prądu podczas jazdy. Jednostka, przy której opracowywaniu stworzono 95 patentów, generuje moc 65 kW i moment obrotowy 220 Nm. Drugą nowością silnikową będzie dwupaliwowy, 3-cylindrowy motor zasilany benzyną i LPG. Konstruktorzy osiągnęli obniżenie kosztów paliwa o 25 proc. oraz emisji CO2 o 10 proc. Stało się tak za sprawą turbodoładowania, systemu Stop&Start, układu odzyskiwania energii podczas hamowania oraz trybu eco.
Renault zaprezentowało opracowane wspólnie z firmami partnerskimi prototypy badawcze. Celem było obniżenie zużycia paliwa oraz poprawę jakości powietrza w miastach. Pierwszym z nich jest HYDIVU – napęd wysokoprężny typu mild-hybrid przeznaczony dla aut dostawczych. Powstał na bazie modelu Master i został wyposażony w zespół napędowy, stanowiący połączenie silnika elektrycznego, technologii Twin-Turbo oraz koncepcji downspeedingu (zmniejszaniu prędkości obrotowych silnika spalinowego poprzez wydłużenie przełożeń). Na skrzyni biegów zamontowano elektryczną jednostkę napędową typu alterno-rozrusznik 48 V (10-12 kW), która generuje dodatkowy moment obrotowy pozwalający zmniejszyć o tyle samo obciążenie silnika spalinowego. Zwiększenie sprawności termodynamicznej silnika osiągnięto dzięki zastosowaniu technologii podwójnego doładowania o zmiennej geometrii, zmniejszeniu oporów tarcia (stalowe tłoki) oraz spalaniu przy ciśnieniu wtrysku zwiększonym do 2 500 barów.
W fazie badawczej znajduje się „Powerful” - bardzo mały, dwusuwowy silnik wysokopreżny. Jego pojemność to 730 ccm, maksymalna moc 35-50 kW, maksymalny moment obrotowy 112-145 Nm, skok/średnica 76/80,5 mm a maksymalne obroty – 4 000 obr./min. Inżynierowie zdecydowali się na użycie filtra cząstek stałych i katalizatorów tlenków azotu Nox-Trap. Jednostka ma być bardzo tania, zarówno w zakupie jak i w eksploatacji. Ciekawym prototypem jest Twizy Delivery Concept, wchodzący w skład projektu VELUD. Przewiduje on przetestowanie w Paryżu lekkiego elektrycznego samochodu dostawczego pod kątem zmniejszenia ujemnego oddziaływania dostaw na jakośc powietrza. Pomysłodawcy chcą sprawdzić możliwości adaptacji modułowych stref załadunku zgodnie z rodzajem dostarczanych towarów oraz stworzyć inteligentny system zarządzania flotą. Prototyp jest innowacyjny ze względu na konfigurację – składa się z małego pojazdu elektrycznego, do którego dołączono przyczepę. Może ona pomieścić, zależnie od wielkości ładunku, do 15 modułowych
kontenerów o łącznej objętości 1 m sześc.
Za powstawanie nowych rozwiązań odpowiada będące niezależną strukturą w obrębie koncernu Renault Kooperacyjne Laboratorium Innowacyjności. Zajmuje się ono też wykorzystaniem opracowanych pomysłów w możliwych do wykonania prototypach. - Nasza organizacja opiera się na zniesieniu wszelkich granic pomiędzy działami. Tutaj specjaliści ds. produktu, designu i inżynierii działają na zasadach ścisłej współpracy. Każdy ma prawo wglądu i wkładu w dziedziny pozostałych członków zespołu. Obowiązuje jedna zasada: proponować, aby wspólnie robić szybkie postępy – powiedział Patrick Lecharpy z Renault. Pracownicy francuskiej marki mają też do dyspozycji „Innovation room” - miejsce, które służy rozwijaniu ich potencjału innowacyjności i kreatywności.
Źródło: Renault
ll/moto.wp.pl