Trwa ładowanie...
06-06-2013 15:45

Renault Twingo obchodzi 20 urodziny

Renault Twingo obchodzi 20 urodzinyŹródło: zdjęcie producenta
d3qsnsl
d3qsnsl

Mija 20 lat od rynkowego debiutu Renault Twingo. W 1993 r. model ten stał się jednym z najbardziej oryginalnych pojazdów ostatniej dekady XX wieku.

Idea budowy ekonomicznego, miejskiego auta narodziła się w Renault w połowie lat 70 po globalnym kryzysie paliwowym. W 1979 r. projektanci rozpoczęli realizację programu VBG, który zaowocował w 1981 r. przedstawieniem zarządowi projektów Z oraz X49. W kolejnych latach opracowano kolejne prototypy - X44 i X45. Całkowitą nowością było jednobryłowe nadwozie, kojarzące się z tworzonym wówczas modelem Espace. W latach 1986-88 powstały dwa alternatywne projekty W60. Na dalsze badania przeznaczono 70 mln dolarów i w rezultacie W60 poddano modyfikacjom, wskutek czego narodził się koncept X60. Jego ostatnia faza projektowa miała miejsce w latach 1990-1992.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Model posiadał dużą przednią szybę zapewniającą dobrą widoczność oraz opadającą ku przodowi linię bocznych szyb. Innowacją był kokpit z centralnie umieszczonymi wskaźnikami. Wymiary pojazdu wynosiły 3 433/1 630/ 1 423 mm a rozstaw osi - 2 430 mm, co pozwoliło uzyskać dużą przestrzeń wnętrza mimo niewielkich gabarytów. Przełomową nowością wśród aut miejskich była przesuwana o 170 mm tylna kanapa dzięki której była możliwa modulacja pojemności bagażnika (ze 168 do 261 l). Po jej złożeniu objętość przestrzeni bagażowej wynosiła 1 096 l, natomiast poszczególne elementy kokpitu - panel z elektronicznymi wskaźnikami, konsola środkowa oraz schowek stanowiły oddzielne moduły. Projektanci zerwali z obowiązującymi schematami - dla projektu X60 opracowano nowe gatunki tworzyw sztucznych w pastelowych odcieniach, głównie z myślą o paniach, które według prognoz miały stanowić 60 proc. klientów.

d3qsnsl

Od lata 1991 r. przez kilkanaście miesięcy trwały testy o łącznej długości 3 mln km. Przeprowadzono je we wszystkich warunkach klimatycznych i drogowych, od arktycznego mrozu północnej Finlandii aż po żar marokańskiej pustyni. Pomyślnie zakończył się test zderzeniowy - mimo niewielkich gabarytów pojazd wykazał się większą sztywnością niż samochody konkurencji. Oficjalna prezentacja Renault Twingo miała miejsce podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 5 października 1992 r. Udało mu się wzbudzić duże zainteresowanie mediów i zwiedzających, w ciągu zaledwie kilku ni zebrano ponad 2 000 zamówień.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

Seryjna produkcja rozpoczęła się w zakładach we Flins w kwietniu 1993 r. Początkowo model był dostępny wyłącznie z benzynowym silnikiem C3G o pojemności 1,3 l (54 KM), rozrządem napędzanym za pomocą łańcucha oraz jednopunktowym wtryskiem. Inżynierowie zdecydowali się na 5-biegową skrzynię manualną, kolumny McPhersona z przodu oraz belkę skrętną z tyłu. Masa własna wynosiła 790 kg, prędkość maksymalna - 151 km/h, przyspieszenie do "setki" - 14 s zaś spalanie paliwa - 6,8 l/100 km. Opcjonalnie dostępne były takie elementy jak aluminiowe felgi, elektrycznie sterowane szyby, klimatyzacja oraz skórzana tapicerka. W listopadzie 1993 r. po drogach Europy jeździło już 100 000 egzemplarzy. Uruchomiono również produkcję w Valladolid (Hiszpania) oraz Envigado (Kolumbia).

d3qsnsl

W czerwcu 1994 r. turkusowe elementy wnętrza zastąpiono granatowymi, za dopłatą można było zamówić też ABS. Na kolejnym Salonie w Paryżu zadebiutowało Twingo Easy z półautomatyczną skrzynią biegów. We Francji i na kilku innych rynkach oferowano 2-osobowe kombi Twingo Societe dla firm a w 1995 r. - serie limitowane Kenzo, Alize oraz Benetton Edition. W lipcu 1996 r. wprowadzono jednostkę D7F 1,2 l (60 KM), zasilaną wtryskiem wielopunktowym. Nowością była trójstopniowa skrzynia automatyczna Twingomatic. Od chwili debiutu rynkowego Twingo było też obecne w Polsce - w połowie dekady polscy klienci zakupili 931 egzemplarzy, co oznaczało 8 miejsce w klasie. 30 czerwca 1997 r. zakład we Flins opuścił milionowy model.

(fot. zdjęcie producenta)
Źródło: (fot. zdjęcie producenta)

W kolejnych latach gamę uzupełniło kilkanaście wersji specjalnych i limitowanych (m. in. ze szklanym dachem czy zwijanym dachem z impregnowanej tkaniny). W 1999 r. samochód posiadał 4 poduszki powietrzne oraz 3 zagłówki na tylnej kanapie. W kolejnym roku przeprowadzono pierwszy lifting nadwozia a 5 lat później pracowano już nad drugą generacją modelu. Ostatnie Twingo I zjechało w linii w fabryce we Flins 28 czerwca 2007 r. Łącznie wyprodukowano 2 478 648 egzemplarzy. Kolejna odmiana jest większa od poprzednika i zbudowano ją na płycie podłogowej Clio II. Jesienią 2011 auto poddano modyfikacjom stylistycznym, które dotknęły szczególnie przód samochodu.

Źródło: Renault

ll/moto.wp.pl

d3qsnsl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3qsnsl
Więcej tematów