Trwa ładowanie...
d1mpoik

Renault świętuje 50 lat modelu 16

Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
Renault świętuje 50 lat modelu 16
(Materiały prasowe)
d1mpoik

Historia „rodzinnych samochodów” Renault rozpoczyna się 50 lat temu we Francji, w okresie 30-letniego powojennego boomu gospodarczego. Na początku 1965 roku na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie producent wprowadził zupełnie nowy, innowacyjny produkt: model Renault 16.

Hatchback ten prezentował sylwetkę nowego typu: dwubryłowa karoseria z tylną klapą ułatwiającą dostęp do bagażnika. 16 to połączenie wymiaru praktycznego z elegancką 6-okienną linią – to prawdziwy samochód rodzinny, który powstał w myśl przepisu będącego podstawą sukcesu samochodu miejskiego Renault 4.

Projekt był ambitny: stworzyć następcę modelu Frégate, ale – według Pierre'a Dreyfusa, prezesa firmy Renault w latach 1955–1975 – odróżniając się od konkurencji. Tak z kresek nakreślonych ołówkiem Gastona Jucheta zrodziło się Renault 16. Pomimo zadeklarowanego nonkonformizmu Dreyfus zatwierdza projekt auta i zapewnia, że będzie to samochód dla rodzin, które pociąga nowoczesność.

d1mpoik

"Szesnastka" oferowała dużą uniwersalność użytkowania. Bagażnik dysponował czterema ustawieniami, jego pojemność mogła wynosić od 346 do 1200 l za sprawą tylnej kanapy, którą dało się przesunąć, złożyć lub wyjąć. Każdy z foteli można było dostosować w zależności od potrzeby: montaż fotelika dziecięcego, pozycja spoczynkowa, a nawet sypialnia – dzięki dwóm w pełni rozkładanym fotelom przednim.

Model Renault 16 wyróżniał się wówczas parametrami technicznymi, które cechowała nowoczesność i awangarda. Wyjątkową ergonomię jazdy zapewniało podwozie z rzadko spotykanym wówczas w tym segmencie napędem na przednią oś oraz z silnikiem montowanym w pozycji centralnej z przodu pojazdu. Jednostki napędowe oraz skrzynie biegów i głowice wykonywane były z ciśnieniowych odlewów aluminiowych. Od 1968 roku wersja TS (Tourisme Sportif) wprowadziła wiele innowacyjnych rozwiązań w wyposażeniu standardowym, w tym ogrzewaną tylną szybę, dodatkowe reflektory halogenowe oraz dwubiegowe wycieraczki z czterema dyszami spryskiwaczy, a także lusterko wsteczne z możliwością regulacji dzień/noc. W 1969 roku w ofercie znalazły się nie tylko światła cofania, ale też elektryczne szyby przednie, elektrycznie otwierany dach i skórzana tapicerka. Bogate wyposażenie Renault 16 nadawało mu wartości. Samochód ten sprawiał, że jego właściciele doświadczali nowego stylu życia motoryzacyjnego.

Podczas prezentacji na Międzynarodowym Salonie Samochodowym w Genewie w 1965 roku model zaskoczył ekscentrycznym stylem i szybko przekonał do siebie zwiedzających, stanowiąc odpowiedź na ich oczekiwania. To wyzwanie przemysłowe zostało uhonorowane nagrodą Samochodu Roku 1966 – było to tym większe osiągnięcie, że pojazd ten pokonał w konkursie model Rolls-Royce Silver Shadow.

Od roku 1973 aż do przejścia na emeryturę w roku 1980 Renault 16 w wersji TX produkowano z silnikiem o pojemności 1647 cm3 i mocy 93 KM oraz z 5-biegową skrzynią biegów, dzięki czemu pojazd zdolny był do rozwijania maksymalnej prędkości 175 km/h. Wersja ta wyposażona była w centralny zamek i chowane pasy bezpieczeństwa – dwa innowacyjne w tym czasie rozwiązania, mające wpływ na poprawę jakości życia właścicieli tego auta.

W trakcie swojej kariery model Renault 16 został wyprodukowany w liczbie 1 851 502 egzemplarzy – głównie w fabryce w Sandouville (Normandia), wybudowanej na potrzeby tego właśnie modelu.

mp, moto.wp.pl

d1mpoik

Podziel się opinią

Share

d1mpoik

d1mpoik