Renault Megane II 1.5 dCi kontra Citroen C4 1.6 HDi
Segment aut kompaktowych, spełniających najczęściej rolę samochodu rodzinnego, to oczko w głowie każdego producenta. Błąd w założeniach przy konstruowaniu takiego pojazdu może przynieść wymierne korzyści lub straty. Dlatego właśnie wygląd i funkcjonalność francuskich kompaktów nie jest dziełem przypadku.
Mimo że C4 wyjechało na europejskie drogi jesienią 2004 r., a Megane II powstał dwa lata wcześniej (przed rokiem przeszedł restyling) obu rywali nie dzieli technologiczna przepaść. W Renault i Citroenie nadwozie oraz wnętrze to mieszanka nowoczesności i tradycji, tyle, że w każdym z nich występująca w odmiennych proporcjach.
Cechy szczególne
Bardziej konserwatywne pod tym względem jest Renault, choć to przecież ten producent przyzwyczaił nas do śmiałych i nowatorskich rozwiązań. Jednak to Citroen stworzył bardziej oryginalny pojazd. W porównaniu do Xsary, to właściwie rewolucja. Zarówno linia nadwozia, jak i wnętrze całkowicie zrywa z poprzednikiem.
Megane II w chwili rynkowej premiery też wzbudził sensację, ale już wnętrze nie jest tak nowatorskie.
W C4 po raz pierwszy zastosowano nieruchomą kolumnę kierownicy, dzięki czemu kształt wystrzeliwanej podczas wypadku poduszki powietrznej kierowcy, można było optymalnie dobrać. Na kierownicy zgromadzono też przełączniki systemów audio, regulatora prędkości i tempomatu. Również najważniejsze zegary umieszczono inaczej, w środkowym panelu na dużym wyświetlaczu ciekłokrystalicznym.
Minusem deski rozdzielczej C4 jest niezbyt szczęśliwie umieszczony klakson – niby w kierownicy, ale w sytuacji awaryjnej możemy wcisnąć zupełnie inną jej część.
Pod tym względem wnętrze Megane II to stonowana, elegancka, pozbawiona ekstrawagancji konstrukcja. Wszystko jest tu na swoim miejscu - tradycyjne zegary znajdują się po stronie kierowcy, a obsługa przełączników jest intuicyjna. Do modnych gadżetów zaliczyć można kartę-kluczyk i hamulec ręczny, przypominający rozwiązanie znane z lotnictwa.
W obu pojazdach ilość miejsca z przodu jest podobna. Z tyłu więcej miejsca na nogi jest w C4, natomiast Megane II zapewni lepszy komfort podróżowania wyższym pasażerom. Minimalnie większy bagażnik ma Renault, ale kształt jego klapy powoduje, że bardziej ustawny jest przedział bagażowy Citroena. Możliwości przewozowe obu pojazdów należą do średniej w tym segmencie.
Wyposażenie C4 i Megane nie jest ubogie, kontrola trakcji wymaga dopłaty u obu konkurentów, ale detale wyposażenia w postaci seryjnej klimatyzacji automatycznej i radioodtwarzacza dają lekką przewagę Citroenowi. C4 ma jeszcze coś ekstra – rozpylacz zapachów.
Silniki
Zarówno jednostka Citroena, jak i Renault pracuje pod maskami aut innych marek. Silnik 1.5 dCi jest odrobinę słabszy od motoru Citroena, ale osiągi i elastyczność tych silników jest podobna. Niewielkie różnice w spalaniu powodują, że o C4 i Megane śmiało można powiedzieć, że są oszczędne. Pod względem wyciszenia Renault zapewnia wyższy komfort ze względu na 6-stopniową skrzynie biegów. Na szczęście hałas we wnętrzu C4 jest odczuwalny dopiero przy dużych prędkościach, a kulturą pracy silnik nie ustępuje jednostce napędowej Megane. Wrażenia z jazdy
W obu kompaktach nawet dłuższa podróż nie jest męcząca. Widoczność do przodu i na boki w jest bardzo dobra. Jedynie podczas cofania w Renault daje się we znaki niewielka szyba tylna.
Za to mocno ścięty tył pomaga w parkowaniu, co w przypadku Citroena z łagodnie schodzącą linią nadwozia, nie ułatwia tego manewru. Siedzenia Megane i C4 zapewniają dobre trzymanie boczne, siedziska są wygodne nawet podczas pokonywania dłuższych dystansów. Deski rozdzielcze obu samochodów są przyjemne dla oka, choć rozczarowuje trochę jakość plastików Citroena.
Właściwościami jezdnymi najbardziej zaskakuje Renault. Słynna francuska miękkość zawieszenia skojarzona została z odrobinę sportowym charakterem pracy amortyzatorów. Megane pewnie trzyma się drogi, nawet na ostrych łukach. Citroen C4 sprawuje się w zakrętach gorzej, a na nierównościach tylne zawieszenie nieprzyjemnie hałasuje.
Podsumowanie
Renault Megane II i Citroen C4 to auta na wskroś nowoczesne. Renault jest jednak bardziej konserwatywne, a w Citroenie nie brakuje nowinek technicznych. Megane II w porównaniu do C4 jest mimo wszystko bardziej kontynuacją doświadczeń poprzednika. Tak naprawdę, oba kompakty znad Sekwany niewiele różnią się między sobą. Podobne założenia konstrukcyjne powodują, że rozstrzygająca będzie raczej opinia o marce, niż suche porównywanie parametrów. Cenowo nieco lepszy będzie Citroen, ponieważ firma stosuje spore rabaty.
Wybrane dane techniczne | | Renault Megane II | Citroen C4 |
| --- | --- | --- |
| Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/8/diesel | 4/16/diesel |
| Pojemność skokowa (cm3 ) | 1461 | 1560 |
| Moc maksymalna (KM/obr/min)
| 105/4000 | 110/4000 |
| Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 240/2000 | 260/1750 |
| Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,1 | 11,2 |
| Prędkość maksymalna (km/h) | 185 | 192 |
| Pojemność bagażnika (l) | 330/1190 | 320/1023 |
| Pojemność zbiornika paliwa (l) | 60 | 60 |
| Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km) | 4,2/5,8 | 4,3/6,2 |
| Długość x szerokość x wysokość (cm) | 421/178/146 | 426/177/146 |
| Rozstaw osi (cm) | 262,5 | 261 |
| Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 | 2/12 |
| Cena (zł) z rabatem | 71 000 | 68 800 | * Wybrane wyposażenie seryjne* | | Renault Megane Dynamique | Citroen C4 SX Pack |
| --- | --- | --- |
| Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
| Układ ABS | S | S |
| Układ ESP | 2900 | 3000 |
| Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
| Centralny zamek | S | S |
| Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S | S/S |
| Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie | S/S | S/S |
| Klimatyzacja manualna/automatyczna dwustrefowa | S/2000 | -/S |
| Radioodtwarzacz z CD | 2000 | S |
S- wyposażenie standardowe
* Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)* | | Renault Megane II | Citroen C4 |
| --- | --- | --- |
| Przestronność wnętrza | + | |
| Silnik | Remis | |
| Poziom hałasu (odczuwalny) | + | |
| Zużycie paliwa | Remis | |
| Wyposażenie | | + |
| Cena | | + |
Autor: Jarosław Zgirski