Trwa ładowanie...
29-12-2006 14:29

Renault Laguna I (1994-2001)

Renault Laguna I (1994-2001)
d1fyoc7
d1fyoc7

Laguna I jest jednym z nielicznych aut w tej klasie, które nie występuje w wersji sedan. Dostępne są tylko liftback i kombi. Było to dość odważne posunięcie, gdyż w tym segmencie 4-drzwiowy sedan jest nadwoziem niemal obowiązkowym. Jak się okazało i bez takiej odmiany można osiągnąć duży sukces.

Laguna od razu zyskała bardzo duże grono zwolenników. Model ten chwalony był za wysoki komfort jazdy, przestronne i uniwersalne wnętrze.| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11387/laguna_01-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nadwozie, podobnie jak i wnętrze nawet po 12 latach nie wygląda na przestarzałe. W 1998 roku auto przeszło face lifting. Nadwozie niewiele się jednak zmieniło. Lagunę po liftingu poznamy z przodu po okrągłych halogenach, a z tyłu po nieco innych światłach zespolonych. Inne są również zderzaki, które od tego momentu były w każdej wersji lakierowane w kolorze nadwozia. Dużo zmian nastąpiło w podwoziu. Pojawiły się nowe silniki, wyposażenie standardowe było bogatsze i usunięto niektóre bolączki, które trapiły pierwsze egzemplarze. Również wnętrze odświeżono. Pojawiła się inna kierownica, zmieniona została deska rozdzielcza, która seryjnie mieściła poduszkę dla pasażera. We wszystkich wersjach w wyposażeniu standardowym były dwie poduszki, a w bogatszych również boczne.

Silniki

Na początku Lagunę napędzały silniki z dwoma zaworami na cylindrze. Do wyboru były trzy jednostki benzynowe 1.8/95 KM, 2.0/115 KM i 3.0 V6/167 KM. W 1995 roku pojawił się silnik 2.0 16V/140 KM, a dwa lata później silnik V6 otrzymał 4 zawory na cylinder i jego moc wzrosła do 194 KM. Po modernizacji w 1998 roku wycofano silniki dwuzaworowe i w ich miejsce pojawił się 1.6 16V/110KM i 1.8 16V/120 KM.| [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11387/laguna_02-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostki 2,0 l i 3,0 l pozostały bez zmian. Wybór silników Diesla nie był duży. Na początku oferowano tylko wolnossący 2.2 12V/85 KM. W 1996 roku pojawiła się doładowana wersja o mocy 115 KM. Przy okazji modernizacji w 1998 roku silnik wolnossący został zastąpiony nową jednostką 1.9 dTi/100 KM. Silnik ten miał jeszcze klasyczną pompę, ale sterowaną elektronicznie. Niestety jego kultura pracy oraz osiągi pozostawiają wiele do życzenia. W 1999 roku debiutowała jednostka 1.9 dCi/110 KM z zasilaniem typu common rail. Na tle starszych konstrukcji wypada ona zdecydowanie lepiej.
Napęd na przednie koła przenoszony jest przez mechaniczne 5-biegowe skrzynie. W opcji był 4-stopniowy automat, który niestety odbierał dynamikę i zwiększał zużycie paliwa.

d1fyoc7

Zawieszenie

Zawieszenie przednie to klasyczne kolumny McPherson, natomiast z tyłu jest belka skrętna, a jako element resorujący drążek skrętny. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość podniesienia tylnego zawieszenia. Operacja ta jest szczególnie zalecana po zamontowaniu instalacji gazowej. Komfort jazdy, jak przystało na auto francuskie, bardzo wysoki. | [

]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11387/laguna_03-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Zawieszenie nie jest jednak za miękkie i Lagunę prowadzi się bezpiecznie.

Eksploatacja

Laguna jest niestety autem dość usterkowym. Nagminnie występują wycieki oleju z silnika i skrzyni. W autach z początków produkcji często pojawiały się usterki łączników stabilizatora oraz luzy w układzie kierowniczym. W silnikach 16-zaworowych zdarzały się usterki cewek zapłonowych (firmy Sagem). W modelach z automatyczną klimatyzacją na skutek zalania wodą uszkodzeniom ulega silnik wentylatora. Jego wymiana kosztuje aż 1600 zł.
Woda pojawia się również pod anteną i zalewa podsufitkę. W autach z początku produkcji są problemy z korozją, zwłaszcza tylnych błotników. Na szczęście problem ten usunięto przy okazji modernizacji Laguny.
Zadziwiająco trwałe są amortyzatory, niestety tego samego nie można powiedzieć o łożyskach oporowych, które trzeba wymieniać po około 100 tys. km. Systematycznego czyszczenia wymagają przednie hamulce, które lubią się „zapiekać”. Niezbyt udany jest silnik 1.9 dTi. Powoduje duży hałas i nie zachwyca dynamiką. Duża jest usterkowość sterowanego elektronicznie układu wtryskowego, a naprawy są bardzo drogie. Jeśli koniecznie chcemy Diesla 1,9 l, to zdecydowanie lepiej wybrać wersję 1.9 dCi/110 KM, która dostępna była od 1999 roku.
Szczególną uwagę należy zwrócić przy zakupie auta sprowadzanego z zagranicy. Wiele z nich nie było systematycznie serwisowanych, co powoduje, że są w bardzo złym stanie technicznym. Koszty naprawy mogą być bardzo wysokie, nawet korzystając z zamienników.

d1fyoc7

Wady

- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Korozja w pierwszych latach produkcji
- Usterki instalacji elektrycznej
- Usterkowy i głośny silnik 1.9 dTi

Zalety

- Komfortowe i przestronne wnętrze
- Duży bagażnik, zwłaszcza w kombi
- Duża uniwersalność nadwozia
- Bogate wyposażenie

*Ważniejsze daty *
1994 – premiera Laguny I
1995 – premiera wersji kombi
1998 – face lifting nadwozia i nowe silniki
1999 – nowy silnik 1.9 dCi common rail
2001 – premiera Laguny II

Podstawowe dane techniczne (RM 2000)
Silnik 1.6 16V 1.8 16V 2.0 16V 3.0 24V 1.9 dTi 1.9 dCi
Pojemność skokowa (cm3) 1598 1783 1998 2946 1870
Moc (KM/obr.) 110/5750 120/5750 140/5500 194/5750 100/4000 110/4000
Maks. moment obr. (Nm/obr.) 148/3750 165/3500 188/3750 267/4000 200/2000 250/1750
Przyspieszenie 0-100 km/h 11,5 10,7 9,8 7,7 12,5 11,8
Prędkość max (km/h) 195 203 208 235 185 190
Zużycie paliwa (śr) 7,5 7,9 7,7 11 5,4 5,6
*Wymiary *
długość [mm] 4510
szerokość [mm] 1752
wysokość [mm] 1440
rozstaw osi [mm] 2670
bagażnik [l] 452 (520 kombi)
pojemność zbiornika paliwa [l] 66
masa własna [kg] 1230-1415
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) nadwozie 5D*
Wersja Rok produkcji
1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001
1.6 16V RXT - - - 12,6 14,3 16,2 -
1.8 RN 9,2 10 10,8 11,7 - - -
1.8 16V - - - 14 15,9 17 19,3
2.0 RT 9,5 10,3 11,1 12,1 - - -
2.0 16V RXE - 10,6 11,5 12,4 - 17,7 20,2
3.0 V6 8,8 9,6 15,1 17,2 18 20,5
2.2 RT TD - 11,5 12,4 13,5 - - -
1.9 dTi 13 14,7 16,7 19
1.9 dCi 16,1 18,3 21,2
*ceny wg Eurotax

Autor: Grzegorz Burda

d1fyoc7
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d1fyoc7
Więcej tematów

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj