Renault Laguna I (1994-2001)
Laguna I jest jednym z nielicznych aut w tej klasie, które nie występuje w wersji sedan. Dostępne są tylko liftback i kombi. Było to dość odważne posunięcie, gdyż w tym segmencie 4-drzwiowy sedan jest nadwoziem niemal obowiązkowym. Jak się okazało i bez takiej odmiany można osiągnąć duży sukces.
Laguna od razu zyskała bardzo duże grono zwolenników. Model ten chwalony był za wysoki komfort jazdy, przestronne i uniwersalne wnętrze.| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11387/laguna_01-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Nadwozie, podobnie jak i wnętrze nawet po 12 latach nie wygląda na przestarzałe. W 1998 roku auto przeszło face lifting. Nadwozie niewiele się jednak zmieniło. Lagunę po liftingu poznamy z przodu po okrągłych halogenach, a z tyłu po nieco innych światłach zespolonych. Inne są również zderzaki, które od tego momentu były w każdej wersji lakierowane w kolorze nadwozia. Dużo zmian nastąpiło w podwoziu. Pojawiły się nowe silniki, wyposażenie standardowe było bogatsze i usunięto niektóre bolączki, które trapiły pierwsze egzemplarze. Również wnętrze odświeżono. Pojawiła się inna kierownica, zmieniona została deska rozdzielcza, która seryjnie mieściła poduszkę dla pasażera. We wszystkich wersjach w wyposażeniu standardowym były dwie poduszki, a w bogatszych również boczne.
Silniki
Na początku Lagunę napędzały silniki z dwoma zaworami na cylindrze. Do wyboru były trzy jednostki benzynowe 1.8/95 KM, 2.0/115 KM i 3.0 V6/167 KM. W 1995 roku pojawił się silnik 2.0 16V/140 KM, a dwa lata później silnik V6 otrzymał 4 zawory na cylinder i jego moc wzrosła do 194 KM. Po modernizacji w 1998 roku wycofano silniki dwuzaworowe i w ich miejsce pojawił się 1.6 16V/110KM i 1.8 16V/120 KM.| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11387/laguna_02-b.jpeg',500,375) ) |
| --- | Jednostki 2,0 l i 3,0 l pozostały bez zmian. Wybór silników Diesla nie był duży. Na początku oferowano tylko wolnossący 2.2 12V/85 KM. W 1996 roku pojawiła się doładowana wersja o mocy 115 KM. Przy okazji modernizacji w 1998 roku silnik wolnossący został zastąpiony nową jednostką 1.9 dTi/100 KM. Silnik ten miał jeszcze klasyczną pompę, ale sterowaną elektronicznie. Niestety jego kultura pracy oraz osiągi pozostawiają wiele do życzenia. W 1999 roku debiutowała jednostka 1.9 dCi/110 KM z zasilaniem typu common rail. Na tle starszych konstrukcji wypada ona zdecydowanie lepiej.
Napęd na przednie koła przenoszony jest przez mechaniczne 5-biegowe skrzynie. W opcji był 4-stopniowy automat, który niestety odbierał dynamikę i zwiększał zużycie paliwa.
Zawieszenie
Zawieszenie przednie to klasyczne kolumny McPherson, natomiast z tyłu jest belka skrętna, a jako element resorujący drążek skrętny. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość podniesienia tylnego zawieszenia. Operacja ta jest szczególnie zalecana po zamontowaniu instalacji gazowej. Komfort jazdy, jak przystało na auto francuskie, bardzo wysoki. | [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/jpeg/11387/laguna_03-b.jpeg',500,375) ) |
| --- |Zawieszenie nie jest jednak za miękkie i Lagunę prowadzi się bezpiecznie.
Eksploatacja
Laguna jest niestety autem dość usterkowym. Nagminnie występują wycieki oleju z silnika i skrzyni. W autach z początków produkcji często pojawiały się usterki łączników stabilizatora oraz luzy w układzie kierowniczym. W silnikach 16-zaworowych zdarzały się usterki cewek zapłonowych (firmy Sagem). W modelach z automatyczną klimatyzacją na skutek zalania wodą uszkodzeniom ulega silnik wentylatora. Jego wymiana kosztuje aż 1600 zł.
Woda pojawia się również pod anteną i zalewa podsufitkę. W autach z początku produkcji są problemy z korozją, zwłaszcza tylnych błotników. Na szczęście problem ten usunięto przy okazji modernizacji Laguny.
Zadziwiająco trwałe są amortyzatory, niestety tego samego nie można powiedzieć o łożyskach oporowych, które trzeba wymieniać po około 100 tys. km. Systematycznego czyszczenia wymagają przednie hamulce, które lubią się „zapiekać”. Niezbyt udany jest silnik 1.9 dTi. Powoduje duży hałas i nie zachwyca dynamiką. Duża jest usterkowość sterowanego elektronicznie układu wtryskowego, a naprawy są bardzo drogie. Jeśli koniecznie chcemy Diesla 1,9 l, to zdecydowanie lepiej wybrać wersję 1.9 dCi/110 KM, która dostępna była od 1999 roku.
Szczególną uwagę należy zwrócić przy zakupie auta sprowadzanego z zagranicy. Wiele z nich nie było systematycznie serwisowanych, co powoduje, że są w bardzo złym stanie technicznym. Koszty naprawy mogą być bardzo wysokie, nawet korzystając z zamienników.
Wady
- Wycieki oleju z silnika i skrzyni biegów
- Korozja w pierwszych latach produkcji
- Usterki instalacji elektrycznej
- Usterkowy i głośny silnik 1.9 dTi
Zalety
- Komfortowe i przestronne wnętrze
- Duży bagażnik, zwłaszcza w kombi
- Duża uniwersalność nadwozia
- Bogate wyposażenie
*Ważniejsze daty *
1994 – premiera Laguny I
1995 – premiera wersji kombi
1998 – face lifting nadwozia i nowe silniki
1999 – nowy silnik 1.9 dCi common rail
2001 – premiera Laguny II
Podstawowe dane techniczne (RM 2000) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
Silnik | 1.6 16V | 1.8 16V | 2.0 16V | 3.0 24V | 1.9 dTi | 1.9 dCi |
Pojemność skokowa (cm3) | 1598 | 1783 | 1998 | 2946 | 1870 | |
Moc (KM/obr.) | 110/5750 | 120/5750 | 140/5500 | 194/5750 | 100/4000 | 110/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr.) | 148/3750 | 165/3500 | 188/3750 | 267/4000 | 200/2000 | 250/1750 |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 11,5 | 10,7 | 9,8 | 7,7 | 12,5 | 11,8 |
Prędkość max (km/h) | 195 | 203 | 208 | 235 | 185 | 190 |
Zużycie paliwa (śr) | 7,5 | 7,9 | 7,7 | 11 | 5,4 | 5,6 |
*Wymiary * | |
---|---|
długość [mm] | 4510 |
szerokość [mm] | 1752 |
wysokość [mm] | 1440 |
rozstaw osi [mm] | 2670 |
bagażnik [l] | 452 (520 kombi) |
pojemność zbiornika paliwa [l] | 66 |
masa własna [kg] | 1230-1415 |
Orientacyjne ceny wywoławcze (w tys. zł) nadwozie 5D* | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Wersja | Rok produkcji | ||||||
1995 | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | 2001 | |
1.6 16V RXT | - | - | - | 12,6 | 14,3 | 16,2 | - |
1.8 RN | 9,2 | 10 | 10,8 | 11,7 | - | - | - |
1.8 16V | - | - | - | 14 | 15,9 | 17 | 19,3 |
2.0 RT | 9,5 | 10,3 | 11,1 | 12,1 | - | - | - |
2.0 16V RXE | - | 10,6 | 11,5 | 12,4 | - | 17,7 | 20,2 |
3.0 V6 | 8,8 | 9,6 | 15,1 | 17,2 | 18 | 20,5 | |
2.2 RT TD | - | 11,5 | 12,4 | 13,5 | - | - | - |
1.9 dTi | 13 | 14,7 | 16,7 | 19 | |||
1.9 dCi | 16,1 | 18,3 | 21,2 | ||||
*ceny wg Eurotax |
Autor: Grzegorz Burda