Renault Laguna Grandtour 2.2 dCi - kombi klasy średniej?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/287/laguna-przod-bok.jpg',600,290) ) |
| --- | Przystąpiliśmy do testowania Laguny wyposażonej w najmocniejszy z oferowanych silników wysokoprężnych. Wersję tę reklamowano swego czasu jako niezwykle dynamiczną. Na filmach reklamowych ten najmocniejszy ropniak „uciekał” spod kropel wody osadzonych na karoserii. Czy Laguna Grandtour 2.2 dCi jest rzeczywiście tak dynamiczna? ... i czy warto zapłacić za to auto około 100 tys zł?
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/287/laguna-przod-bok2.jpg',600,339) ) |
| --- | Zacznijmy od silnika. Ta wysokoprężna jednostka typu common rail o aluminiowej głowicy jest wyposażona w szesnaście zaworów i turbosprężarkę o zmiennej geometrii. ...czyli wszystko to, co nowoczesnego można znaleźć w najnowocześniejszych dieslach. Efekt? Silnik pracuje równo i bardzo dynamicznie w zakresie od 2 tys do 4 tys obr/min. Właściwie niezależnie od obrotów samochód reaguje równie żwawo na wciskanie pedału gazu.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/287/laguna-silnik.jpg',600,375) ) |
| --- | ...I właśnie ta dynamika osiągana niezależnie od poziomu obrotów silnika jest najważniejszym atutem zarówno silnika 2.2 dCi , podobnie jak i innych, wykonanych w technice common rail. Moc 150 KM podawana jako najważniejszy atut auta jest chwytem reklamowym wymuszonym powszechną znajomością parametrów technicznych auta. Lagunę Grandtour 2.2 dCi powinno się reklamować podając maksymalny moment obrotowy wynoszący 320 Nm uzyskiwany przy obrotach 2 tys/min. To waśnie ten potężny moment obrotowy decyduje o świetnej dynamice uzyskiwanej w zakresie obrotów, z jakim zwykle jeździ się po drodze (czyli 2-4 tys), bez konieczności wkręcania silnika na obroty 4,5-6 tys obr/min.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/287/laguna-wnetrze.jpg',600,445) ) |
| --- | W praktyce, Laguna Grandtour 2.2 dCi jest niezwykle dynamicznym samochodem, który pozwala wyprzedzać sprawnie przy prędkościach znacznie przekraczających to co przewiduje kodeks drogowy, i to bez konieczności redukcji. Samochód testowy wyposażony był w sześciostopniową skrzynię manualną. Zważywszy na niezwykłą elastyczność dieslowskiego silnika, dziwić może aż sześć biegów. Wszak dysponujemy niemal identyczną dynamiką w zakresie od 2 tys do 4 tys obr/min. Aż sześć biegów jest przydatne, aby niezależnie od prędkości, móc utrzymywać silnik na optymalnych, niskich obrotach – rzecz niezwykle przydatna podczas pokonywania długich tras autostradą.
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/287/laguna-wnetrze-tyl.jpg',600,502) ) |
| --- | Rozpisaliśmy się trochę o zespole napędowym. Jaki jest sam samochód, jeśli na chwilę przestać zajmować się silnikiem. Z zewnątrz duży, a jednak smukły i lekki. Wewnątrz: baaardzo wygodny. Nie ma się co dziwić, że Renault wprowadzając model Laguna II zrezygnowało z produkowania modelu Safrane – luksusowej limuzyny niezbyt popularnej poza Francją. Komfort Laguny wykracza poza standardy klasy średniej. Nowoczesna konstrukcja zawieszenia zapewnia komfort przy dobrym trzymaniu się drogi (bez zbytniego przechylania się na zakrętach).
| [
]( javascript:otworz('http://i.wp.pl/a/f/pjpeg/287/laguna-tyl-bok.jpg',600,366) ) |
| --- | Poza zagadnieniami wygody płynącymi z konstrukcji auta, przyjemnych doznań dostarcza elegancka stylistyka wnętrza. Laguna nie męczy wzroku w środku. Zwłaszcza po zasłonięciu panelu od radia i klimatyzacji, cały układ kokpitu jest niezwykle harmonijny i prosty. Można zakładać, że dzięki temu widok ukazujący się kierowcy podczas kilku lat eksploatacji nie znudzi się.
Zarówno silnik, gabaryty, komfort jazdy, wyposażenie, właściwie wszystkie parametry Laguny Grandtour 2.2 dCi wykraczają nieco poza standardy oczekiwane w klasie średniej. ...niestety cena również: model kosztuje ponad sto tys zł.
Laguna Grandtour 2.2 dCi w wersji hatchback jest chyba idealnym samochodem dla kogoś, kogo stać na więcej niż klasa średnia, i kogo jednocześnie skromność, czy tylko obawa przed ciekawością urzędu skarbowego powstrzymuje przed kupieniem samochodu klasy wyższej. Laguna z bardzo dobrym silnikiem diesla oferuje komfort, własności jezdne i parametry eksploatacyjne dla których konkurencją mogą być samochody znacznie, znacznie droższe.